Wandelroute in de Vallei van de Statte

In het begin van de wandeling wordt de aandacht getrokken door prachtige oude boerderijen en hun dikke muren die typisch zijn voor deze streek met een ruw klimaat. Na enkele minuten bereikt u de Statte, een ongerept riviertje. Het parcours trekt over tal van kleine bruggetjes en steenpaden naar de ‘Rocher de Bilisse’, een bijna 50 meter hoge rotsmuur in het midden van het bos. De iets verder gelegen waterval ‘Cascade des Nûtons‘ is vooral na zware regens indrukwekkend. Verderop leidt de weg naar een veld met rotsen uit de laatste ijstijd en de dolmen van Solwaster. De dolmen gaf aanleiding tot tal van speculaties. Kort nadien komt u uit het halfduister van het bos en de ravijnen in het licht van de hoogtes van Solwaster. Nadien kijkt u uit over de velden en de hagen van het dorp en komt u terug bij het vertrekpunt.

Wandelroute in de Vallei van de Statte. Foto Eric Thomas. © Wandermagazin.de

Routebeschrijving van de Wandelroute in de Vallei van de Statte

Route en hoogteprofiel.© Wandermagazin.de

Aan de parochiekerk (S) van Solwaster volgt u de blauwe rechthoeken in oostelijke richting. Bij de splitsing gaat u rechtdoor  en volgt u de borden ‘La Statte’. Aan de parking voor wandelaars met een rustplaats (Chafour), neemt u rechts en volgt u het pad stroomopwaarts door de rotsen en over bruggetjes in het bos van Ronfâhai. Het parcours loopt verder tot de ‘Rocher de Bilisse‘ met een mooie open plek aan de voet van de rotswand.

Het stenige pad brengt u vervolgens naar de waterval, de ‘Cascade des Nûtons’ (1) en iets verder naar een stenen bruggetje en een kleine weg. Steek ze over en wandel langs het water door het veengebied ‘Les Biolètes Fagnes‘, tot het pad afdraait naar rechts en u meeneemt naar een veld met rotsen (2), een overblijfsel van een terreinverschuiving uit de laatste ijstijd.

Onmiddellijk daarna draait het parcours opnieuw naar rechts en komt terug op de kleine weg. Daar houdt u rechts aan, gaat u over de brug en verder rechtdoor (ong. 100 m) tot aan de volgende splitsing. Neem nu links de bosweg tot aan de volgende splitsing (Cabane des Nûtons). Links leidt de weg opnieuw naar de ‘Rocher de Bilisse’ (3) met een mooi uitzichtpunt. Hier verlaat u de hoofdweg en volgt u een steil pad met houten leuningen naar de rotsen van La Statte.

Nadat u de beek hebt overgestoken, leidt een bochtig pad bergopwaarts naar de dolmen van Solwaster (4). Zelfs al is dit rotsblok in de vorm van een tafel niet het dak van een megalithisch graf, toch spreekt het tot de verbeelding. De weg loopt verder door het bos tot het hoogste punt boven het dorp. U hebt er een adembenemend uitzicht op de velden en bossen van Solwaster. Van daaruit voert de tweede weg rechts u terug naar de kerk.

Op de hoogte blijven van het laatste wandelnieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en volg ons op Facebook, dan mis je niks!

Tip: Indien u er zin in hebt: het parcours kan verlengd worden met 6 kilometer waarbij u opnieuw tal van ontdekkingen doet. Daarvoor volgt u vanaf de kerk de bewegwijzering met gele rechthoeken naar het noorden en wandelt u een poosje langs de Sawe, een beek die zich in de Statte werpt. Indien u reeds van bij het vertrek weet dat u meer dan de voorgestelde 9 km wilt wandelen, dan kunt u de wandeling beginnen door de ‘gele rechthoek’ bewegwijzering te volgen tot aan de parking voor wandelaars (Chafour) bij de Statte. Kijk niet naar de bewegwijzering ‘Gele Rechthoek/ Variante 2’. Voorbij de parking voor wandelaars volgt u het hiervoor beschreven circuit (bewegwijzering blauwe rechthoek).

Routemarkering

Deze wandeling is afkomstig van België Toerisme Wallonië-Ardennen.  © Wandermagazin.de

Meer wandelingen in België? Kijk hier!