Wandelroute naar het Dak van België

Dit avontuurlijke parcours begint aan de Baraque Michel en biedt een mooi overzicht van de landschappelijke diversiteit van de Hoge Venen. Naast de typische veenvlaktes vragen ook mysterieuze eikenbossen en vredige riviervalleien om ontdekt te worden. De wandeling leidt van de Fischbachkapel naar het ‘Croix des Fiancés’ langs houten paden door het hart van de Waalse venen. Op deze laatste plek stierf in 1871 een jong koppel van de kou. Zij waren vertrokken naar Xhoffraix om de papieren op te halen die nodig waren voor hun aanstaande huwelijk. Langs de rivier de Polleur, afgezet met berken en elzen, brengt het parcours de wandelaar in een ongerept landschap. Bij aankomst aan de ‘Six Hêtres‘, een mysterieus eiland van loofbomen te midden van een naaldbos, doorkruist de route de Venen van Setay en keert dan terug naar de Baraque Michel, waar u kunt genieten van een lekkere maaltijd.

De Hoge Venen. Foto Natalie Glatter. © Wandermagazin.de

Routebeschrijving naar Baraque de Michel

Vanop de parking van de Baraque Michel (S) trekt het parcours eerst naar de Fischbachkapel, die oorspronkelijk was gebouwd om verdwaalde wandelaars te oriënteren en hen een schuilplaats te bieden. Het parcours, bewegwijzerd met groene rechthoeken, brengt u rechtstreeks naar de paden met houten planken op de venen. Op verschillende plaatsen moet u voorzichtig zijn op de planken.

Meer weten over Wandelmagazine? Klik hier!

Voorbij het ’Kruis van de Verloofden’ (1) komt u snel aan een kruispunt. Daar draait een mooi pad af naar links tussen steekbrem en enkele sparren, en leidt naar een kleine brug over de Herbôfaye-beek. Het parcours loopt rechtdoor verder en draait naar rechts aan de T op een geasfalteerd stuk weg. Daarna draait het opnieuw af naar rechts, voor de rustplaats, om nadien een geïsoleerde veldweg te bereiken in de vallei van de Polleur-beek.

Route en hoogteprofiel. © Wandermagazin.de

Het pad wordt dan steeds meer avontuurlijk en achter een kleine houten brug passeert het een ontboste zone aan de

rechterkant. Hier wijkt het oude dennenbos voor nieuwe venen die opnieuw vochtig zullen gemaakt worden. Volg eerst de brede veldweg gedurende ongeveer 300 meter naar rechts. Sla dan opnieuw rechtsaf op een paadje. Bij regenweer kan het pad modderig zijn. Neem in dit geval de hoofdweg. Aan een splitsing onmiddellijk na een houten brugje, zwenkt het pad naar links (geen bewegwijzering) en komt snel uit op het kruispunt van twee grote boswegen. Hier gaat de weg rechtdoor. Aan het 2e kruispunt slaat u rechtsaf en wandelt u door een dennenbos. Het pad kruist de volgende bosweg en stijgt dan zachtjes naar links aan een kruispunt tot de rustplaats ‘Six Hêtres’ (2).

Aan het volgende kruispunt gaat het parcours naar links en volgt een brede bosweg alvorens naar rechts af te draaien tot aan de rand van de venen van Setay. Het volgt de rand van het bos tot aan de omheinde veenvlakte. Hier gaat het over een tijdelijke brug en dan naar links tot aan de rand van het bos. Daarna gaat het kort rechts over het asfalt en weer naar links tot de schuilhut ‘Pont de Bèleu’ (3). Een aangename variante brengt u hier rechts naar de venen van Polleur. Maar deze weg is soms versperd en u kunt beter rechtdoor de groene rechthoeken volgen tot aan de rand van het bos. Daar draait een bosweg af naar links en dan onmiddellijk naar rechts, met mooie uitzichten op de venen. Hij wordt daarna een aardeweg die u links terugvoert naar de Baraque Michel.

Routemarkering van de wandelroute. © Wandermagazin.de

Deze wandeling is afkomstig van België Toerisme Wallonië-Ardennen. © Wandermagazin.de.