Wandelroute Het Bruine Goud (13 km)

Een fraai rondje Bad Bentheim, even over de grens bij onze Oosterburen. Wandelend over grotendeels onverharde wegen en paden maakt u in circa 4 uren onder andere kennis met prachtige natuur en de vergane glorie van de ooit florerende Bentheimer zandsteenwinning; ‘het bruine goud’.

Op de forse hoogte van een uitloper van het Teutoburgerwald geniet u van een prachtig vergezicht en ontdekt u aan de natuur teruggegeven diepe zandsteengroeven in rotsachtige bodem. Ook het oude Duitse stadje zelf is zeker een bezoekje waard.

Bad Bentheim; Beroemd om haar kuuroord én haar stadssymbool ‘de burcht’. Opgebouwd uit enorme brokken zandsteen op een negentig meter hoge zandsteenrots, torent hij ver boven de stad uit.

Ook per trein is Bad Bentheim vanuit NL uitstekend bereikbaar.

Deze route werd eerder in Grasduinen gepubliceerd onder de naam Wandelen rond Bad Bentheim.

Start- en eindpuntFachklinik Bad  Bentheim (kuuroord)

Am Bade 1

48455 Bad Bentheim

Duitsland

Parkeren kunt gratis aan de linkerkant op de parkeerplaats van de Fachklinik

OV: Bad Bentheim is per spoor uitstekend te bereiken vanaf

Schiphol – Amsterdam CS – Amersfoort – Hengelo

(route voert langs het treinstation Bad Bentheim)

Tips voor onderweg

• Negeer zijwegen en -paden, tenzij anders vermeld
  • Draag stevige waterdichte schoenen
  • Onderweg komt u horeca tegen
  • Neem voldoende proviand uw camera en verrekijker mee
  • Honden zijn aangelijnd welkom
  • Respecteer de natuur
  • Geniet en haast u niet

Routebeschrijving

1 Staande met uw rug naar de ‘jaknikker’ (Soleförderbohrung Fürstenquelle) gaat u naar links en volgt de verharde weg, met de witte gebouwen aan uw rechterhand. Loop door tot het einde.

De jaknikker pompt hier eens geen olie uit de grond omhoog, maar het zwavelhoudende water uit de geneeskrachtige warmwaterbron die hier op 1175 meter diepte ontspringt.

Vanaf het moment dat de toenmalige graaf van Bentheim in 1711 boven de bron een gebouwtje liet bouwen, werden er vooral reumapatiënten behandeld. Zoals u ziet is het inmiddels eeuwenlang vermaarde kuuroord fors uitgedijd en worden in het ultramoderne complex, naast het zwavelhoudende bronwater, sinds 1976 ook modder en bronwater met een zeer hoog zoutgehalte gebruikt. Dit zoutgehalte van 27 procent kan wedijveren met dat van de Dode Zee.

De legende van de ontdekking:

Een opgejaagd en zwaargewond hert sprong circa drie eeuwen geleden in de plaatselijke beek en rende er als herboren weer uit. Stomverbaasd had een van de jagers het nakijken.

Ga hier linksaf en sla na 50 meter rechtsaf het bospad in. Blijf dit slingerpad voorlopig volgen.

U wandelt inmiddels in het Bentheimer Urwald, een van de laatste overgebleven stukken oerbos in Zuidwest Europa. In dit uit twee delen (Totenwald, 13,5 ha en het Westbos 9 ha) bestaande oerbos kom je eiken tegen van wel vijfhonderd jaar oud; bomen met een meters dikke stam.

Het Bentheimer Urwald bestaat uit grofweg drie bostypen. In het ‘eiken-haagbeukenbos’ vinden we de merkwaardige geknotte haagbeuk met zijn zacht aanvoelende stam en grillig misvormde takken. De haagbeuk leverde de plaatselijke bevolking waardevol brandhout en veevoer. De wirwar van takken geeft de kruin het aanzien van een enorm heksennest.

2 Op de T-splitsing aangekomen slaat u rechtsaf. Even later op de driesprong houdt u rechts aan en loopt door totdat u weer op de verharde weg komt bij de Kliniek. Sla hier linksaf.

3 Pal voor het spoor slaat u rechtsaf en volgt het rode grindpad. Dit pad volgt even het spoor maar buigt dan af naar rechts. Hou tweemaal kort na elkaar op splitsing links aan (bij de tweede splitsing dus niet het bordje ‘route 5’ richting vijver volgen). Even verder in het bos op de T-splitsing slaat u rechtsaf (volg bordje fietsroute 7). 50 meter verder gaat u op de ‘vijfsprong’ voor het witte bruggetje linksaf.

U zult wandelen over paden van diverse samenstellingen; van zwarte koolsteen tot gladde kasseien. De koolsteen is uit de kolenmijnen van Osnabrück afkomstig afval. Breekt u er eens wat open. Wie weet vind u een fossiel.

4 Na circa 500 meter slaat u op de T-splitsing linksaf en volgt de lange rechte weg.

5 Op de T-splitsing slaat u rechtsaf en volgt opnieuw een lange rechte weg en steekt aan het eind de drukke weg (Schüttörferstrasse) over.

6 Volg aan de overkant naar rechts het kasseienpad langs de huizen. Circa 150 meter voorbij de huizen gaat u (bij bordje ‘An der Freilichtbühne’) naar links en volgt het al snel stijgende pad. Bovenaan op de splitsing gaat u naar rechts.

7 Pal voor de brug gaat u linksaf het bospad in. U passeert het bordje voetpad, wandelroute 6, T. Hou op de eerste splitsing rechts aan (volg T op boom) en sla op de volgende splitsing linksaf (dus niet route 6, maar T volgen). Blijf het hoofdpad volgen (negeer de wirwar van paadjes die over rotspartijen naar fraaie uitzichtpunten leiden). Het pad brengt u uiteindelijk bij een open gedeelte met een vierkant hekwerk en zendmast.

U heeft ze al gezien maar er volgen er meer: de rotsen, de afgronden, de kalkzandsteengroeven waaruit de bouwmaterialen (de brokken zandsteen, het bruine goud) gewonnen werd om niet alleen de burcht van Bentheim, de Groninger Martinitoren en de Ootmarsumer Katholieke kerk te bouwen, maar ook om het zelfs naar Scandinavië te exporteren.

Allang weer teruggegeven aan de natuur, zijn de groeven inmiddels weer fraai begroeid. Vooral in het voorjaar en vroege zomer nog volgelopen met water, worden ze nu bewoond door eenden, kikkers, salamanders en ringslangen.

8 Sla linksaf, passeer het hekwerk (negeer het pad naar rechts) en daal af over het doorgaande pad. Ga op de schuine kruising van paden (voordat beneden het pad overgaat in verharde weg) scherp naar links omhoog.

Neem vervolgens het tweede “zijpad” links tussen de heuvels door en sla voor het eerste waterpartijtje rechtsaf. Dit smalle paadje voert u langs enkele fraaie poelen. <i>let op! In de zomer kunnen meerdere poelen droogvallen.</i>

Klauter voor de steile wand rechts aanhoudend een heuvel over en kuier langs nog meer poelen.

Let op de fraaie rotspartijen.

Op de splitsing na de laatste ‘grote’ poel gaat u rechtsaf en op de kruising met voetpad (30m voor het vernielde bankje met fraai uitzicht) slaat u linksaf.

Vervolgens loopt u door tot aan de verharde weg (An der Freilichtbühne). Sla hier linksaf en koers rechtdoor de brug over.

Circa 200 meter na de gebouwen slaat u linksaf. Op de parkeerplaats van het openluchtmuseum/dansschool volgt u verder het naar rechts buigende asfaltweggetje totdat u weer op de doorgaande weg (An der Freilichtbühne) uitkomt.

Ook hier ziet u fraaie steile zandrotswanden, ooit door noeste arbeid vormgegeven.

Sla hier linksaf en hou op de eerstvolgende splitsing links aan (Paddestoel richting Ahaus).

9 Hou de doorgaande weg aan, kies het eerste zijweggetje rechts en wandel door tot op de volgende hoofdweg. Steek deze over en sla aan de overkant op de stoep linksaf. Kies vervolgens de eerste straat rechts. Blijf deze Lütterstiege voorlopig volgen en koers op de kruising met de drukke B403 rechtdoor en volg het voetpad circa 500 meter tot u uitkomt bij stoplichten.

10 Net na de stoplichten gaat u rechtsaf en volgt het fiets/voetpad langs de drukke weg. Bestijg tussen het derde en vierde treinviaduct de trap aan uw rechterhand, ga boven naar rechts en koers rechtdoor tot voor hotel Bentheimer Hof.

11 Volg tegenover de ingang van het hotel het bordje ‘Fussweg zum Schwefelheilbad’ naar links totdat u terug bent op de parkeerplaats van de Fachklinik. Einde van deze Wandelweg route.

Mocht u nog tijd over hebben: een bezoekje aan het pittoreske stadje Bad Bentheim met haar hooggeplaatste burcht is zeker de moeite waard. De Burcht is ook te bezichtigen. Kijk voor meer informatie hierover op www.geheimoverdegrens.nl

Wij hopen dat u heeft genoten van deze voettocht en ontvangen graag uw reactie.

Deze route werd met de grootste zorg samengesteld. Mocht u desondanks toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan wordt melding hiervan erg op prijs gesteld. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Ook de wandelaars na u zullen u hier dankbaar voor zijn.

Het Bruine Goud, januari 2006. Tekst en kaartbewerking Dave Bekkema

Met dank aan de redactie van Grasduinen.

Gecontroleerd en tekst gewijzigd in maart 2017.