Wandelroute door de venen van Spa

Een zeer gevarieerd circuit door mooie gemengde bossen, dat de loop van de beken volgt tot aan de heide van de venen van Malchamps. Op die plaats kunt u het hele landschap rond Spa bewonderen. Na een lange wandeling op de heide neemt u kleine wegen en paden om terug te keren naar uw vertrekpunt. Het parcours laat u drie befaamde bronnen ontdekken: Barisart, Géronstère en Pia. De Géronstère-bron, ontdekt in 1599, werd bezocht door heel wat bekende personen, waaronder tsaar Peter de Grote.

Wandelroute door de venen van Spa. Foto: WBT, K. de la Riva
Wandelroute door de venen van Spa. Foto: WBT, R. de la Riva. © Wandermagazin.de

Routebeschrijving van de wandelroute door de venen van Spa

Begin- en eindpunt is de parking van de Géronstèrebron (S). Steek de straat naar La Gleize over en ga eerst naar rechts (geen bewegwijzering) in de richting van het Domein van Bérinzenne (geel bord: Chemin de Nelis). Deze weg kronkelt in het bos tot aan een straatje. Hier gaat hij naar rechts gedurende 50 meter en dan naar links op het volgende bospad in de richting van Bérinzenne. Eens u in de straat bent, houdt u links aan. U ziet al het Natuurcentrum van Bérinzenne met het museum (1).

De bewegwijzering (blauwe rechthoek) neemt u mee naar rechts langs enkele passages met houten planken naar de panoramatoren (2) (Bord: Tour Panoramique), waar u een grandioos uitzicht hebt van 360°. Vanaf de toren volgt u de blauwe rechthoek op houten loopbruggen door de heide. De bewegwijzering leidt naar een monument voor de Engelse piloten en draait dan af naar rechts op een houten loopbrug tot aan de rand van het bos. Daar verlaat u de loopbrug en draait u af naar links. Kort nadat u een vijver bent gepasseerd, komt de weg in een berkenbos bij een antennemast (3).

Kaart en hoogteprofiel. © Wandermagazin.de

De bewegwijzering gidst u dan naar een pad dat parallel loopt met de N62, tot aan een afsluiting rechtover het vliegveld (4). Hier houdt u links aan en gaat u rechtdoor op een brede bosweg om terug te keren naar het Domein van Bérinzenne. Net voor u aankomt bij het Domein (5) draait de weg voor de afsluiting af naar rechts tot aan een kruispunt en volgt de bewegwijzering van de mountainbikepiste (blauwe driehoek met blauwe punten) naar beneden. Laat de barbecueschuilhut links liggen. De kleine weg en de mountainbikebewegwijzering lopen een paar honderd meter verder.

Nadat u een geasfalteerde plattelandsweg hebt overgestoken, stopt u met het volgen van de mountainbikebewegwijzering en gaat u rechtdoor (geen bewegwijzering) tot aan de Route des Fontaines. Wandel een paar meter naar links en daar ontdekt u opnieuw de bewegwijzering met de groene ruit (Meyerbeer wandeling). Het bewegwijzerde parcours volgt de waterloop en passeert voorbij de Pia-bron in het bos. Tijdens de afdaling kruist het pad nog enkele kleine straatjes en komt dan met een haarspeldbocht op de Route de Barisart.

Volg de straat naar links gedurende 200 meter, tot aan de Barisart-bron (6) waar er mogelijkheid is om iets te eten. Achter het restaurant volgt de weg een pad (geel bord: Meyerbeer wandeling) bergop naar de Géronstère-bron. Na het tweede gele bord draait de weg naar rechts over de beek en de bewegwijzering (groene ruit) wordt weer zichtbaar). Het parcours loopt dan over verschillende kleine bruggetjes en volgt de waterloop tot aan de Géronstère- bron waar u een hapje kunt eten.

Routemarkering. © Wandermagazin.de

Deze wandeling is afkomstig van België Toerisme Wallonië-Ardennen. © Wandermagazin.de

Meer wandelingen in België? Kijk hier!