Wandelen op Madeira: zoek de rust op

Subtropisch eiland Madeira is een lustoord voor wandelaars. Of je nu wandelt langs een levada (irrigatiekanaal), een berg beklimt of een dal in duikt: het is overal even groen en kleurrijk. Het kan op de meest populaire wandelroutes echter behoorlijk druk zijn. Wij selecteerden vijf fijne wandelingen op Madeira die zeker de moeite waard zijn, maar waar het doorgaans een stuk rustiger is.

Tekst: Tineke Zwijgers
Beeld: Dorien Koppenberg

Wandelen op Madeira

1. Wandelen op het kustpad bij São Jorge

Ooit trotseerden de inwoners van Madeira de steile noordkust te voet. Over smalle en hooggelegen rotspaden vervoerden ze hun gevangen vis en deden ze inkopen in marktstad Santana. Vanuit het dorpje São Jorge kan je een stuk van dit historische kustpad bewandelen (2,5 uur). Je start en eindigt bij het Cabo Aéreo Café. Vanaf hier daal je af naar het vervallen haventje van Calhau. Hierna vervolg je het kustpad langs hoog opspattende golven en klim je weer omhoog over het in de rotsen uitgehouwen pad. Na een bocht zie je beneden een vervallen aanlegplaats: het keerpunt. Je wandelt een stukje terug en slaat al snel rechtsaf bij het bordje richting het café. Daar wacht je een goede maaltijd bij een schitterend uitzicht.

Monte Palaca Garden

2. Monte: afdalen door een kloof

Vanuit het charmante stadje Monte kan je door de kloof Ribeira de João Gomes naar Funchal afdalen, de ‘hoofdstad’ van Madeira. Je loopt langs de Levada do Bom Sucesso (de ‘Veel-succes-levada’) en maakt een flinke afdaling. Onderweg word je beloond met prachtige planten, bloemen, spannende grotten en wilde watervallen.

Meer weten over Wandelmagazine? Bekijk hier onze abonnementen!

Je start op het plein Largo das Barbosas, net voorbij Monte Palace Tropical Garden en het bergstation van de kabelbaan. Vanaf de balustrade kijk je de kloof al mooi in. Vervolgens wandel je via de geplaveide Caminho Padre Eugénio Borgonovo langs het tweede bergstation van de kabelbaan, waar je rechtsaf slaat richting de stad. Op meerdere plekken steek je per brug de kloof over (fraaie vergezichten!) en na zo’n 2,5 uur kom je in Funchal uit in de wijk Bom Sucesso.

Levada

3. Van Monte naar Canacha

Op het plein Largo das Barbosas in Monte start nog een bijzondere wandeling: de wat langere (4,5-5 uur), maar vrij lichte levada-wandeltocht naar Camacha, het centrum van het manden vlechten op Madeira. In eerste instantie volg je hetzelfde pad als bij de vorige wandeling, richting het tweede bergstation van de kabelbaan. Eenmaal hier neemt de route echter een andere wending. In plaats van rechtsaf te gaan, sla je hier namelijk linksaf het bewegwijzerde pad langs Levada dos Tornos in. Al snel steek je per brug de Gomes-rivier over. Onderweg heb je steeds prachtig uitzicht op Funchal en de haven. Je passeert enkele romantische theehuizen en landhuizen en gaat door een 500 meter lange tunnel. Ook verderop gaat de levada geregeld ‘ondergronds’, maar de bewegwijzering ‘Levada dos Tornes’ houd je doorgaans op het rechte pad. In Camacha wacht een terras met een goede maaltijd en koele drankjes.

Wandelen op Madeira langs rustige routes

4. Bloemen in het Folhadal

Vanaf uitkijkpunt Boca da Encumeada start de wandeling (2,5 uur) langs Levada do Norte. Deze makkelijk te volgen route voert je naar het Folhadal en terug. Om twee redenen is deze tocht een echte aanrader. Ten eerste wandel je door een betoverend landschap vol bloemen: van de lelietje-van-dalen bomen in het Folhadal tot de laurierbomen, jeneverbessen, hortensia’s, Kaapse lelies en orchideeën onderweg langs de route. En ten tweede omdat je onderweg een 600 meter lange tunnel doorkruist (zaklamp!). Het pad langs de levada is in de tunnel smaller dan in de open lucht en vooral in het begin moet je er enigszins gebukt lopen. Maar hoewel het er aardedonker is, zie je onderweg altijd het begin of eind van de tunnel. Na de tunnel stijgt het pad geleidelijk en kom je in het Folhadal. Een fijne pauzeplek! Via dezelfde route keer je ten slotte weer terug.

Paul da Serra

5. Nevelbossen in Paúl da Serra

Een prachtige wandeling (2,5 uur) maak je in Paúl da Serra door de nevelbossen van deze hoogvlakte. Je volgt hiervoor een deel van de lokale wandelroute PR13, aangegeven op rood-gele bordjes. Aanvankelijk is de omgeving wat droog, maar je passeert ook enkele mooie uitkijkpunten. Hierna wandel je door het sprookjesachtige nevelbos en, vlak voor boswachterspost Fanal, over een hoogvlakte waar vaak koeien grazen. Vanaf hier keer je via dezelfde route terug naar je auto. Heb je nog genoeg energie, dan kan je vanaf boswachterspost Fanal een stuk verder noordelijk lopen en een kijkje nemen bij Lagoa do Fanal. Vanaf dit kleine meer, omringd door oude bomen, kijk je weids uit over de omgeving. Het is er, zeker in herfst en winter, vaak mistig en dan is de sfeer beslist mystiek.

Win een reisgids over Madeira!

Tineke en Dorien maakten deze wandelingen toen zij Madeira bezochten voor hun recent verschenen Reishandboek Madeira. In deze reisgids vind je alles wat je nodig hebt voor een fijne vakantie: bijzondere stadjes, dorpen en musea. Een uitstekende wandelgids is de Rother Madeira, met 50 in detail beschreven routes op het eiland. En in samenwerking met Elmar Uitgeverij mag Wandelmagazine van allebei de boeken 3 gratis exemplaren weggeven. Doe mee en maak kans op twee gratis reisboeken!