Wandelen in de Voerstreek (Vlaanderen)

De Voerstreek ligt als een enclave tussen Nederland en de provincie Luik en vormt het letterlijk hoogtepunt van Vlaanderen. Met zijn heuvels, dalen en weidse uitzichten, snelstromende riviertjes en schilderachtige dorpjes is het een echt wandelparadijs. Deze wandeling toont je het mooiste van de streek.

Tekst en foto’s: wandelingen.info

De route gaat van start bij de kerk in Sint-Martens-Voeren. Je kunt de auto langs de hoofdweg parkeren (waar ook de bushalte is) en te voet richting kerktoren gaan. Het is ook mogelijk vanaf de kerk rechtsaf Kwinten in te rijden en de auto in de bocht van de weg te zetten. Dit is bij knooppunt 54.

Wandelroute door de Voerstreek

Op de kerkmuur herinnert de slogan Vive Happart nog aan de felle taalstrijd die de Voerstreek in de jaren 1980 tot op het bot verdeelde. Steek het riviertje de Voer over en ga rechtsaf, Kwinten. Loop in de bocht van de weg (knooppunt 54) rechtdoor een onverhard pad in. Kies bij de Y-splitsing de linkervork, een holle weg omhoog. Ga op de verharde weg rechts en meteen weer rechts een stijgende holle weg in. Na een vakwerkhuis kom je op een kruising (67). Sla rechtsaf, een dalend bospad in dat overgaat in een weg langs enkele huizen. Wandel op de T-splitsing linksaf, Krindaal (66).

voerstreek-wijngaard-krindaelKies even verderop, voor een huis, een licht stijgend pad naar rechts tussen weilanden door. Kijk als je boven bent even achterom, naar de romantisch ogende wijngaard Krindael. Vervolg het pad langs de bosrand en geniet van de vergezichten naar het zuiden. Je komt uit op een T-splitsing (65). Ga rechtsaf en daal langzaam af naar het gehucht Veurs. Je passeert de ingang van de langste spoorwegtunnel van België (2130 meter lang, op het goederentraject Aken-Tongeren) en de bron van het riviertje de Veurs. Na de Veurzerbron en het winkeltje van Jetteke kom je op een doorgaande weg.

Steek de weg over en ga op de T-splitsing (64) rechtsaf. Wandel door het fraaie vakwerkdorpje en houd in de bocht van de weg (63) rechts aan. Ga op de T-splitsing (62) rechtsaf, houd even verderop links aan en volg het onverharde pad tussen de velden door, dat na een bocht naar links afdaalt naar Sint-Pieters-Voeren. Sla op de doorgaande weg rechtsaf. Je passeert de kerk Sint-Pietersstoel en gaat de eerste weg links in. Je wandelt langs de schitterende Commanderie van de Duitse Orde. Ga op de splitsing (60) even links en direct rechts, een stijgend zandpad.

voerstreek-sint-pietersstoel
Na een flinke klim kom je uit bij een bank aan de bosrand (57). Ga rechtsaf en houd op de splitsing (56) rechts aan. Via een langzaam dalend pad, met enkele bochten, bereik je een verharde weg (55). Ga linksaf, op de volgende splitsing rechts en weer links, richting knooppunt 47. Volg het pad onder het spoorwegviaduct door tot de doorgaande weg (91). Ga rechtsaf en de eerste straat links in. Je bent terug bij de kerk.

Kijk voor meer informatie op wandelingen.info.