Van Elst tot Prattenburg 15km

15km Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug

Na een korte kennismaking met de ooit bloeiende tabaksteelt in Elst, wandel je op de bosrijke Utrechtse Heuvelrug klimmend en dalend naar onder andere de top van de ‘Amerongse’ Berg en Landgoed- met kasteelachtig Huis ‘Prattenburg’ bij Veenendaal. En daal je zo langzaam aan over de flank van de Elsterberg wee af naar terug waar je begon.

wandelroute Elst tot Prattenburg

Start-/eindpunt Chaletpark & Camping De Tabaksschuur in Elst Ut is per OV bereikbaar.

Start- en eindpunt

Van Elst tot Prattenburg

Chaletpark & Camping De Tabaksschuur

Bosweg 3

3922 GJ Elst (Ut)

GPS coördinaten N51 59.289 E5 29.155

Parkeren: langs de Bosweg op parkeerplaats voor bezoekers

OV: uitstappen bushalte De Molen + paar minuten lopen

Tips voor onderweg

– RA = rechtsaf, LA = linksaf, RD = rechtdoor, P- = paddenstoel

– Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

– Onderweg kom je (al gauw) 1 horeca tegen

– Neem voldoende proviand en je verrekijker mee

– Honden zijn aangelijnd welkom op deze tocht

– Respecteer natuur en landschap

– Geniet en haast je niet

Routebeschrijving

1 a. Vanaf De Tabaksschuur* door de slagboom sla je RA en volgt de verharde Bosweg.

1. i) *Dit vakantiepark ontleent zijn naam aan de grote monumentale tabaksschuren die zich op het terrein bevinden. De Tabaksschuur werd in de jaren ‘70 opgericht door de familie Van Essen. De grote houten gebouwen werden gerestaureerd en geschikt gemaakt voor huisvesting van o.a. receptie, horeca en wasserette. Later ook voor verblijfsaccommodatie.

De tabaksschuren werden vroeger gebruikt voor het drogen van tabaksbladen en herinneren aan een bloeiende tabaksteelt in de zeventiende eeuw. (In de Receptie – Brasserie bent u in voor-, hoog- en naseizoen welkom op voor deze branche gangbare openingstijden).

1. Na ca 700m (en huisnummer 21) neem je het eerste onverharde bospad (met houten slagboom) LA. Let op! Neem meteen het ‘2e’ pad RA. Kruis daarna de zandweg en koers RD het heidepaadje op. Sla vervolgens op de T-splitsing LA.
  2. Volg op einde pad doorgaand verder het brede pad met fietspad. Negeer zijwegen en paden en sla pal na de ruime linkse bocht (bij het grote bord van Staats Bosbeheer) RA.
  3. Op de eerstvolgende kruising met slagbomen sla je LA en buigt voor de volgende houten slagboom mee naar rechts, het brede pad (Veenseweg) op wat je langs <i>restaurant ’t Berghuis</i> voert.
  4. i) In de oorspronkelijk gevormde twee landgoederen van Boswachterij de Amerongse Berg (het oostelijke Amerongse bos en het westelijke Zuylensteinse bos) zijn naast naaldbossen ook veel loof- en gemengde bossen te vinden. De replica van een grafheuvel uit de bronstijd, even voorbij De Bergschuur, kun je ook van binnen bekijken.

2  a. (Deze beukenlaan verder gevolgd en zijwegen en paden genegeerd,) bereik je na een forse klim de top van een heuvel.

1. i) Door de schaduw onder de grote beuken kan hier nauwelijks iets groeien. Toch zul je op elk open plekje allerlei kruiden en planten kunnen ontdekken.

Boven op de heuvel aangekomen sta je op een hoogte van 69,5 meter boven NAP, het hoogste punt van de hele Utrechtse Heuvelrug; de ‘Amerongse Berg’, honderdvijftigduizend jaar geleden opgestuwd door enorme ijsmassa’s. Zie ook infozuil.

1. Hier bij de informatiezuil volg je op de vijfsprong het naar rechts buigende doorgaande pad (2e pad, zie ook kaart) en slaat daarna op de eerstvolgende kruising LA. Volg deze half verharde glooiende (nog steeds Veense-)weg, koers op de eerste kruising RD en sla op de tweede kruising RA (ruiterpad).
  2. Hou op de Y-splitsing links aan (ruiterpad), sla op de eerstvolgende kruising RA en wandel het pad uit.
  3. Neem op de zes-sprong bij P-21793 de tweede weg van rechts (= onverhard) en sla daarna op de volgende kruising (voor gele paalkop) LA.

3 a. Koers nu op de eerstvolgende kruising RD en op de daaropvolgende kruising (met fietspad) RA.

1. Volg het fietspad tot de veelsprong van wegen en paden en wandel na de P-22829 stomp links verder het verharde weggetje (Cuneraweg) op.
  2. i) Je passeert (aan je linkerhand) het veentje ‘Egelmeer’(rechts heide) en enkele huizen/gebouwen.
  3. Weggetje wordt in rechtse bocht onverhard. Neem op de kruising aan einde weggetje de verharde weg LA. Negeer zijpaden, blijf deze half verharde weg volgen tot op de verharde weg en sla LA.

4 a. Wandel kort daarop in de rechtse bocht RD langs het hek ‘Landgoed Prattenburg’ op. Blijf dit onverharde pad (met een flinke boog door het bos) doorgaand volgen, negeer zijpaden.

1. Weer op de verharde (Cunera)weg aangekomen sla je LA. Blijf de verharde weg ruim 700 meter volgen en neem daar (via houten sluisje) het bospaadje RA.
  2. i) Ondertussen passeer je (aan je linkerhand) kasteelachtig Huis Prattenburg.

Landgoed en buitenplaats Prattenburg  meet ruim 430 hectare en bestaat voornamelijk uit bos. Het huis met kasteelachtig uiterlijk, omgeven door een tuin in de landschapsstijl, is gebouwd in 1887 en  sinds 1694 in het bezit van de familie Van Asch van Wijck. Het landgoed is vrij toegankelijk. Het kasteel en parktuin niet.

1. Koers op de eerstvolgende kruising RD het onverharde pad op. Blijf hem volgen, negeer zijpaden en sla op de volgende kruising RA. Koers nu op de volgende twee kruisingen RD en sla pas op de T-splitsing LA.
  2. i) Klimmend en meest dalend over de flank van de Elsterberg keer je nu zo langzamerhand weer terug richting Elst. (De top van de Elsterberg is ca 60m hoog.)

5 a. Neem (al na 50m) het eerste halfverharde pad RA en sla op de eerstvolgende kruising weer RA.

1. Ga op de kruising RD, op einde pad LA en vrijwel meteen daarna RA. Vervolgens sla je op einde pad op de driesprong LA en wandel je het pad uit.
  2. Op de halfverharde fraaie Zuiderlaan sla je RA.

6 a. Op de eerstvolgende kruising sla je LA, volgt deze onverharde weg, gaat met de haakse bocht mee naar rechts en wandelt het pad helemaal uit.

1. Op dit einde pad ga je LA en al na 50m RA. Op de kruising met onverharde weg koers je RD, houdt ook op de volgende kruising van paden koers en (waar doorgaand pad naar links buigt richting woning) koers je RD en slaat achter de slagboom op de onverharde (Wester)laan LA.
  2. Wandel nu deze brede zandweg met ruiterpad helemaal uit en sla op einde pad op het fietspad RA.
  3. Op einde pad pal voor de woonwijk, kies je het fietspad RA en koerst verder RD de zandweg op.

7 a. Neem op de eerstvolgende kruising van paden de half verharde ‘Sportweg’ LA (wordt verderop verharde weg), wandel hem uit en sla op einde weg RA (Franseweg).

1. Blijf op de driesprong RD Franseweg bewandelen en hou ook op de Y-splitsing RA Franseweg aan.
  2. Franseweg wordt verderop ‘Paardekop’. Wandel Paardekop helemaal uit en je bent weer op de Bosweg. Sla hier LA en wandel terug naar waar je begon; Chaletpark & Camping De Tabaksschuur. Einde van deze Wandelwég-route.

Wij hopen dat je genoot van deze voettocht en ontvangen graag je reactie…

De tocht werd met zorg samengesteld. Mocht je toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan wordt melding hiervan erg op prijs gesteld. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Uiteraard volg je zo’n wandelwégroute op eigen risico.

Van Elst tot Prattenburg, september 2016. Auteur: Dave Bekkema.

Tekst gewijzigd in mei 2017.