Van Aa – Z (Schipborg/Zuidlaren) 10km Dr

Wandel zo’n 2,5 tot 3 uur weg door de bijzondere variaties in het landschap rondom Lentis’ hoofdlocatie ‘Dennenoord’ in Zuidlaren. Enkele voorbeelden zijn: het Drentsche Aa landschap bij Schipborg, de eind negentiende-eeuwse ‘tuin’ van Dennenoord zelf en het ‘archeologisch reservaat’ Kniphorstbosch.

Start-/eindpunt Drentsche Aa, Schipborg is niet per OV bereikbaar en je hond mag even niet mee op pad.

Start- en eindpunt

Café restaurant De Drentsche Aa

Ruiterweg 2, 9469 PN Schipborg

N53 04.450 E6 39.741

Tips voor onderweg

Van Aa – Z (Schipborg/Zuidlaren)

– RA = rechtsaf, LA = linksaf, RD = rechtdoor, P- = paddenstoel

– Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

– Raadpleeg bij twijfel het routekaartje

– Onderweg kom je 1 horeca tegen (+/- op de helft)

– Neem voldoende proviand en je camera mee

– Honden zijn even niet welkom op deze tocht

– Respecteer natuur en landschap

– Geniet en haast je niet

Routebeschrijving

1 a. Volg vanuit Café/restaurant De Drentsche Aa bij P.20670 de onverharde weg (later verhard) + fietspad richting Zuidlaren. Sla op einde pad bij P.20647 RA en loop door tot P.22111.

1. Ga hier met het fietspad mee (let op bij het oversteken) LA door het tunneltje en blijf het pad volgen.
  2. i) Aan je rechterhand zie je de eerste gebouwen van Dennenoord, tegenwoordig hoofdlocatie van zorgconcern Lentis. De ‘WWA’ hier is een woon/werkproject voor cliënten met een autistische stoornis.
  3. Wandel in de linkse bocht bij de kinderopvang RA het Lentis-terrein op en draai op de eerstvolgende driesprong mee LA.

2 a. Vervolgens hou je na de parkeerplaatsen links aan en kuiert langs de hertenkamp, <i>(met de blik op de monumentale watertoren uit 1895. Iets naar links kijk je tegen de achterkant van het markante hoofdgebouw van Lentis; eveneens uit 1895.)</i>

1. i) Ooit voorzag deze toren niet alleen voormalig Psychiatrisch Ziekenhuis ‘Dennenoord’ van water, maar ook grote delen van Zuidlaren en haar voormalige kazerne. Tegenwoordig is hij vooral nog een (officieel) monument.

Deze tocht laat maar een deel van het fraaie Dennenoord-terrein zien. Probeer er zoveel mogelijk van mee te krijgen. Het prachtige, in Engelse landschapsstijl ontworpen terrein is nu dus de hoofdlocatie van Lentis. De architect Vroom tekende voor het ontwerp van deze 80 hectare ’tuin’ uit 1895.

Let ook op de fraaie gedichten onderweg; een brochure met poëzieroute DICHTBIJ is verkrijgbaar bij de receptie Hoofdgebouw Lentis.

1. Op de kruising na de hertenkamp sla je RA en blijft deze ‘Hoofdlaan’ <i>(langs o.a. de ‘Ontmoetingskerk’ links en schouwburg en activiteitencentrum ‘De Kimme’ rechts)</i> tot het einde volgen. Sla op de T-splitsing voor gebouw (vroeger paviljoen) Vredestein RA.
  2. Neem vervolgens de eerste weg LA en wandel richting ‘oude begraafplaats’ tot aan het gebouwtje aan je linkerhand.
  3. i) Het gebouwtje is een kleine aula annex mortuarium, wat nog maar sporadisch als zodanig wordt gebruikt. Er tegenover ligt de historische begraafplaats (anno 1895) van Dennenoord. Tot 1955 werden hier zo’n 1500 overleden psychiatrische ‘patiënten’ begraven, waarvan opvallend veel naamlozen ‘die men liever vergat’. Gelukkig werden later vele taboes doorbroken. Ook vonden er 80 personeelsleden en hun naaste familieleden hun laatste rustplaats. Ook deze bijzondere plek kreeg niet voor niets een plaatsje op de monumentenlijst.
  4. Wandel doorgaand voorbij de aula het bos in.

3 a. Op de T-splitsing ga je LA. Negeer verder zijpaden en sla op de eerstvolgende kruising RA.

1. Hou vervolgens op de driesprong RA aan, wandel het pad uit en sla daar op de T-splitsing LA.
  2. Op de zandweg met fietspad beland, sla je RA. Je wandelt nu over de ‘Schapendrift’, letterlijk op de grens van Dennenoord.
  3. i) Over deze Schapendrift werden ooit Zuidlaarder schaapskuddes naar hun weideplaatsen gedreven. Het open gebied aan je linkerhand is de hoge Zuidlaarder Zuid esch. Es- of brinkdorpen ontstonden ooit op de hogere Drentse zandgronden, aan de rand van een lager gelegen beekdal. Zo kon men droog wonen en gewassen verbouwen en het vee laten grazen op de made- of hooilanden langs de beek.
  4. Negeer zijwegen, blijf het doorgaande pad met fietspad volgen en hou pas op de grote driesprong met bomen rechts aan. Blijf het fietspad (met hier graspad) volgen tot op de woonwijk ‘Zuides’ (P-22062).
  5. Sla hier LA en volg deze Oude Tolweg en vooral fietspad tot op de verharde weg met fietspad. Steek over en sla op het fietspad RA. Volg fietspad/weg en steek na ca 300m RA de weg over.

Pauzetip: Als je, voordat je oversteekt, nog een paar stappen doorloopt, zie je aan je rechterhand Eetcafé De Rode Kater’. Keer erna terug naar dit punt.

4 a. Volg doorgaand de verharde Oude Anlooërweg. Verharde weg wordt onverharde weg met fietspad, blijf ze ook langs de autoweg (N34) volgen tot het eind bij de fietstunnel.

1. Sla RA en ga met het fietspad onder de N34 door, natuurgebied Kniphorstbosch. Koers op de kruising RD en blijf het fietspad (met hier zandweg) volgen tot de kruising met toeristisch infobord.
  2. i) Wandel voor een kijkje bij Hunebed D8 even zo’n 60m LA en keer daarna terug naar dit punt.
  3. Koers op de kruising RD en blijf zandweg/fietspad volgen.

5 a. Hou op de eerstvolgende driesprong RA aan. Let (vlak daarvoor aan je linkerhand) even op de ‘Galgenberg’.

1. i) De Galgenberg is de bekendste van de 60 prehistorische grafheuvels in dit, als enig Nederlandse gekwalificeerde ‘archeologisch reservaat’, Kniphorstbosch.
  2. Hou ook op de eerstvolgende Y-splitsing RA aan. Volg dit brede zand/graspad <i>(misschien ontmoet je nog de herder met z’n kudde)</i>en neem het tweede (klap)hekje LA (pal voor het stukje bos links van het pad). Steek recht-toe-recht-aan de heide over.
  3. i) In het gebied aan je rechterhand zijn trouwens ook nog goed bewaarde koets- en karrensporen terug te vinden. Te herkennen aan langgerekte golven in het landschap.
  4. Koers ook op de kruising RD en sla op einde pad op de brede zandweg (Holle drift) RA.
  5. i) De eiken in dit bos danken hun grillige vormen aan het vroeger herhaaldelijk oogsten van geriefhout en/of het aanvreten van jonge uitlopers door schapen.
  6. Neem het eerstvolgend brede onverharde pad RA en kort daarop het onverharde pad LA.
  7. i) Je passeert een voormalig militair oefenterrein aan je rechterhand.
  8. Koers op de kruising van paden RD. Pad wordt smaller.

6 a. (Je nadert de N34) hou op de driesprong van paadjes links aan en volg dit paadje door de bosrand tot op het brede onverharde pad Holle drift. Sla RA.

1. i) Je wandelt over de hoge zuider es van Schipborg.
  2. Pad Holle drift wordt zandweg en later verharde weg. Wandel hem helemaal uit.

7 a. Sla op einde weg LA en al na 60m RA, richting Drentsche Aa en Zeegse. Kuier door naar waar je begon; Café restaurant De Drentsche Aa. Einde van deze Wandel-weg-route.

1. i) Mocht je het nog niet gedaan hebben, wandel dan nog even naar de brug voor een uitzicht over de prachtige beek Drentsche Aa.

Wij hopen dat je genoot van deze voettocht en ontvangen graag je reactie…

De tocht werd met zorg samengesteld. Mocht je toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan stellen we melding hiervan natuurlijk erg op prijs. Dit geldt ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Uiteraard volg je zo’n vbeschreven wandelwégroute op eigen risico.

Van Aa – Z, oktober 2016. Auteur: Dave Bekkema.