Van Aa tot Aa (9.5km) Schipborg Dr

Wandel over grotendeels onverharde wegen en paden zo’n 2,5 tot 3 uur weg door archeologisch monument Kniphorstbos en onvervalst Nationaal park Drentsche Aa.

Van de tocht is ook een <b>GPS</b>-versie beschikbaar.

Start-/eindpunt bij Schipborg is niet direct per OV bereikbaar. Uw hond mag wel mee op pad.

start- en eindpuntCafé/restaurant De Drentsche Aa

Ruiterweg 2

9469 PN Schipborg

N53 04.456 E6 39.751

tips voor onderweg

De 9 van Anloo-Gasteren

Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

Draag stevige watervaste (wandel)schoenen

Horeca: alleen aan het begin van de tocht

Neem voldoende proviand, camera en verrekijker mee

Honden zijn welkom op deze tocht

Respecteer natuur en landschap

Geniet en haast je niet

Routebeschrijving

1 Vanuit café De Drentsche Aa volgt u bij P.20670 het fietspad richting Zuidlaren. Sla op einde pad bij P.20647 rechtsaf en loop door tot P.22111.

Steek de weg over (let op!), sla op het fietspad rechtsaf en neem de eerste straat links (Langakkers). Wandel deze straat met bocht uit tot op een kromme driesprong.

2 Op deze driesprong gaat u naar links ‘Achterhaven’ in. Sla op eerstvolgende kromme T-splitsing linksaf en hou koers over het bospaadje langs zomerhuisjes naar de achterliggende onverharde ‘Holle Drift’.

Sla hier linksaf, hou vervolgens op de Y-splitsing rechts aan en blijf de Holle Drift volgen rond de grote (Schipborger) Esch.

1. i) -Schipborg is een van de vele Drentse ‘eschdorpen’, gelegen in een fraai landschap van hoge eschen op een zandrug en hooi- of made- en weidelanden in een laaggelegen beekdal.

Door eeuwenlange bemesting met een mest/heideplaggen mengsel, kwamen de akkers op de vaak al hoge eschen nog hoger te liggen en ontstond op veel plaatsen een glooiend landschap.-

1. i) –Let (in het ‘Kniphorstbos’ aangekomen) op de door een leemlaag ondervoede kwarrige eiken (strubben). En mis ook de préhistorische grafheuvels en restanten van een militair oefenterrein (1938-2006) niet. Verder liggen ergens in dit natuurgebied nog diepe karrensporen uit de middeleeuwen, ooit handelsweg van Coevorden naar Groningen, en Noord-Duitsland – Amsterdam. De grafheuvels wezen de weg.

SBB is druk bezig geweest om deze archeologische monumenten weer zichtbaar te maken. Ook oorspronkelijke bodemvegetaties zullen nieuwe kansen krijgen.-

U blijft de brede zandweg in zijn rechtse bocht volgen en houdt ook op de driesprong met berken-‘vluchtheuvel’ rechts aan (langs huisje Rietmuts aan de ven).

1. i) –Tip: Neem aan einde pad desgewenst even de tijd voor een gratis fitness training ‘natuurlijk bewegen’.-

3 Op de verharde Borgweg slaat u linksaf richting Anloo en al na een 75 meter (bij brievenbus 52) rechtsaf het bospad in.

Blijf het slingerpad tot einde volgen, negeer dus zijpaden en sla pas op de T-splitsing rechtsaf.

Loop ook dit pad helemaal uit en laat u trakteren op fraaie uitzichten over het beekdal van de sterk meanderende ‘Drentsche Aa’.

1. i) –De Drentsche Aa, aorta van het Drents plateau en eindproduct van vele bovenlopen, krijgt haar (bekende) naam eigenlijk pas wanneer ze Zuidlaren al voorbij is. Verder stroomopwaarts ontleent zij deze aan elk esch- of brinkdorp wat ze op haar lange kronkelende reis maar tegenkomt (Schipborgsche Diep, Oudemolensche Diep, Taarloosche Diep, Loonerdiep, enz.).

Minder bekende maar ook vrijwel ongeschonden bovenlopen zijn Zeegserloop, Scheebroekenloop, Hondstong, Amer-, Andersche, Anreper- en Anlooërdiep.-

Op deze T-splitsing slaat u linksaf en volgt dit zand- en fietspad tot aan ANWB routebordje ‘bruggetje’ in de ‘middenberm’ en houten bank aan uw rechterhand.

Neem hier rechtsaf het pad naar beneden richting Drentsche Aa en na circa 25 meter het bospaadje rechts naar de houten voetbrug.

Steek de Drentsche Aa over en volg haar stroomopwaarts langs de rechteroever. Laat de Aa even verderop voor wat het is en volg het zand/graspad verder tot de Y-splitsing.

4 Hier gaat u linksaf en blijft het doorgaand pad, met het stroomdal aan uw linkerhand, volgen tot op het verharde fietspad.

1. i) –Door regelmatige overstroming zijn dit soort hooi- of madelanden mineraalrijk en daardoor erg vruchtbaar voor bijzondere planten als de brede- en gevlekte orchis uit de orchideeënfamilie. Grote kans dat u ze tegenkomt.

Op dit fietspad slaat u rechtsaf en neemt op de eerstvolgende splitsing van fietspaden het betonpad naar rechts. Betonpad gaat over in klinkerweggetje; blijf hem volgen.

Koers op einde weggetje rechtdoor over het bospaadje aan uw linkerhand en neem het eerstvolgende bospaadje naar rechts.

Blijf dit paadje door de bosrand voortdurend volgen. Hou hierbij de graslanden aan uw rechterhand tot u op de T-splitsing met zandweg beland; op de rand van stroomdal Drentsche Aa.

Hier slaat u linksaf.

5 Na houten huisje ‘Veldzicht’ (aan uw rechterhand) gaat u met de S-bocht links/rechts mee (hou de picknickplaats aan uw linkerhand) en wandelt door tot op de T-splitsing met de onverharde Schipborgerweg.

Sla hier rechtsaf, passeer P.22145 richting Zuidlaren, neem de brug en u bent terug waar u begon; café ‘De Drentsche Aa’.

Wij hopen dat u genoot van de tocht en ontvangen graag uw reactie…

Deze route werd met zorg samengesteld. Mocht u onverhoopt toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken (of wijzigingen in het landschap), meld dit dan vooral even. Ook de toekomstige wandelaars zullen dit zeker waarderen. Het volgen van zo’n beschreven wandel-weg-route is natuurlijk geheel op eigen risico.

Van Aa tot Aa 9km, juni 2012. Auteur: Dave Bekkema.

Gecontroleerd en kaart vervangen in april 2016.