Van Aa-Lentis 2017 (15km) Zuidlaren Dr

Wandel over grotendeels onverharde wegen en paden zo’n 4 uur weg door archeologisch reservaat Strubbenbos-Kniphorstbos en onvervalst Nationaal Park en Landschap Drentsche Aa; het best bewaarde beek- en esdorpenland van West-Europa. …. Met ‘de Drentsche Aa’ wordt een heel bekensysteem bedoeld.

Start-/eindpunt Lentis Zuidlaren is per OV bereikbaar en je hond mag mee op pad.

start- en eindpunt

Van Aa-Lentis 2017

Lentis, locatie Zuidlaren

Personeelsrestaurant De Schakel

E80

Zuidlaren

N53 05.063 E6 40.359

OV-ers kunnen meteen vanaf de bushalte insteken;

Ga naar rotonde en LA Schipborgerweg in, volg fietspad

links van de weg en ga verder met Routepunt 7b.

En na punt 7 c. verder met punt 1.

tips voor onderweg

– RA = rechtsaf, LA = linksaf, RD = rechtdoor, P- = paddenstoel

– Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld.

– Raadpleeg bij twijfel bijgevoegd routekaartje.

– Draag stevige watervaste (wandel)schoenen.

– Onderweg kom je horeca tegen (zie ook kaartje).

– Neem voldoende proviand, camera en verrekijker mee.

– Honden zijn aangelijnd welkom.

– Respecteer natuur en landschap.

– Geniet en haast je niet.

Routebeschrijving

1 a. Sla vanaf parkeerplaats Schakel LA en wandel <i>(dus met de markante watertoren in de rug)</i> op de splitsing met de bocht mee RA om Lentis’ Dennenoord-terrein te verlaten. Op het fietspad langs ‘de Schipborgerweg’ sla je LA en volgt hem naar en door het tunneltje.

1. i) .! Ruim die eerste kilometer is een beetje wandelcorvee, maar verder word je rijkelijk beloond.
  2. b. Kuier nog even door richting Schipborg en neem de eerste straat LA (Langakkers). Wandel deze straat na ruime bocht verder uit tot op een kromme driesprong.

2 a. Ga op deze driesprong LA ‘Achterhaven’ in. Sla op eerstvolgende kromme T-splitsing LA en hou koers over het bospaadje langs zomerhuisjes naar de achterliggende onverharde ‘Holle Drift’.

1. i) Schiphorg is een van de vele Drentse ‘eschdorpen’, gelegen in een fraai landschap van hoge eschen op een zandrug en hooi- of made- en weidelanden in een laaggelegen beekdal.

Door eeuwenlange bemesting met een mengsel van mest- en heideplaggen kwamen de akkers op de vaak al hoge eschen nog hoger te liggen en ontstond op veel plaatsen een glooiend landschap. Op dit moment wandel je over de Schipborger esch.

1. b. Sla hier LA, hou vervolgens op de Y-splitsing rechts aan en blijf doorgaand de Holle Drift volgen tot op de bosrand aan je linkerhand (bij bordje ‘Hondsrug’ van SBB aan je rechterhand).
  2. c. Neem hier meteen het eerste bospaadje LA en ga kort voor de autoweg (N34) het bospaadje RA volgen.
  3. d. Koers op de kruising RD het meer open gebied in en ga op einde pad RA. Ga met de linkse bocht mee en volg doorgaand weer de onverharde ‘Holle Drift’.
  4. i) Let (in het ‘ Strubben Kniphorstbos’ aangekomen) op de door een ondiepe leemlaag ondervoede kwarrige eiken (strubben). En mis ook de préhistorische grafheuvels en restanten van een militair oefenterrein (1938-2006) niet. Dit Kniphorstbos is met zijn twee hunebedden, zijn vele prehistorische grafheuvels en middeleeuwse karrensporen, terecht het grootste archeologisch rijksmonument van ons land.</i>

SBB is druk in de weer geweest om deze prehistorische elementen weer zichtbaar te maken. Ook oorspronkelijke bodemvegetaties zullen nieuwe kansen krijgen.

1. e. Blijf de brede zandweg in zijn rechtse bocht volgen en hou ook op de driesprong met ‘berken-vluchtheuvel’ rechts aan (langs fraai huisje Rietmuts aan de ven).

3 a. Let op! Na circa 400m ga je LA door het klaphekje de hei op. Hou vervolgens rechts aan en verlaat deze kleinschalige heide weer door het klaphekje aan de overkant. Steek de verharde weg over en koers RD het bospad in.

1. b. Neem het eerstvolgende pad RA en sla op de volgende kruising LA. Wandel het pad uit en sla op de T-splitsing (bij fraai vennetje met bankje) RA.
  2. c. Loop ook dit pad uit en laat je trakteren op fraaie uitzichten over het beekdal van de sterk meanderende ‘Drentsche Aa’.
  3. i) De Drentsche Aa; aorta van het Drents plateau en eindproduct van vele bovenlopen, krijgt haar (bekende) naam eigenlijk pas wanneer ze Zuidlaren al voorbij is. Verder stroomopwaarts ontleent zij deze aan elk esch- of brinkdorp wat ze op haar lange kronkelende reis maar tegenkomt (Schipborgsche Diep, Oudemolensche Diep, Taarloosche Diep, enz…)

Minder bekende maar ook vrijwel ongeschonden bovenlopen zijn Zeegserloop, Scheebroekenloop, Hondstong, Amer-, Andersche, Anreper- en Anlooërdiep.

1. d. Sla op deze T-splitsing LA, volg deze zandweg met fietspad en neem het eerstvolgend graspad RA. Blijf verderop de paadjes door en langs de bosrand (zie ook kaart) volgen tot aan de houten voetbrug.
  2. e. Steek de Drentsche Aa over en volg haar stroomopwaarts langs de rechteroever. Laat de Aa even verderop voor wat het is en blijf het zand/graspad volgen tot de Y-splitsing.
  3. i) Wie goed oplette, merkte al dat hij/zij op dit moment een stukje van het bekende ‘Pieterpad’ aan het volgen was (rood/witte markering).

4 a. Ga hier LA en blijf het doorgaand pad, met het stroomdal aan je linkerhand, volgen tot op het verharde fietspad.

1. i) Door regelmatige overstroming zijn dit soort hooi- of madelanden mineraalrijk en daardoor erg vruchtbaar voor bijzondere planten als de brede- en gevlekte orchis uit de orchideeënfamilie. Grote kans dat je ze diep in ’t voorjaar tegenkomt.

Op dit fietspad sla je RA en neemt op de eerstvolgende splitsing van fietspaden het betonpad RA. Betonpad gaat over in klinkerweggetje; blijf hem volgen.

Koers op einde weggetje verder over het evenwijdig lopende bospaadje aan je linkerhand, en neem dan meteen het eerstvolgende bospaadje RA.

Blijf dit paadje door de bosrand voortdurend volgen. Hou hierbij de graslanden aan je rechterhand tot je op de T-splitsing met zandweg belandt; op de rand van stroomdal Drentsche Aa. Sla hier LA.

1. b. Na houten huisje ‘Veldzicht’ (aan je rechterhand) ga je met de S-bocht links/rechts mee (hou de picknickplaats aan je linkerhand)…
  2. c. …en wandel door tot op de T-splitsing met de onverharde Schipborgerweg.

5 a. Sla hier RA en ga meteen (na P.22145 aan je linkerhand) LA het stroomdal in. Wandel doorgaand dit onverharde landpad uit (tot op het klaphekje).

1. b. Volg na het klaphekje LA het graspad, steek beekje ‘Zeegserloop’ over, blijf het pad volgen tot op het verharde fietspad en sla RA.
  2. c. Op einde fietspad steek je de (soms drukke) verkeersweg N386 over en slaat aan de overkant op het rijwielpad RA. (Je kruist de Drentsche Aa. Rechts van de weg nog Schipborgerdiep geheten, krijgt ze links de naam ‘Westerdiep’).
  3. d. Verderop duik je met het fietspad mee onder de N34 door. Koers dus ook op de rotondes met het fietspad RD.

6 a. Let op! Neem zo’n 60m na de tweede rotonde het weggetje ‘Dennenlaan’ LA. Dennenlaan gaat over in onverharde weg. Hou hier op de Y-splitsing links aan.

1. b. Ga na het hek in de haakse bocht met het brede pad mee naar links en blijf hem langs en door bosrand voorlopig volgen. Pad wordt smaller.
  2. c. Let op! Neem na het bankje het eerstvolgend holle bospaadje RA en blijf het doorgaand paadje volgen. Op de kleine zandverstuiving hou je de linker rand aan en verdwijnt weer met het pad het bos in. Volg dit paadje tot op de kruising met smalle halfverharde weg.
  3. d. Sla hier LA en hou vervolgens RA aan. (Half verscholen ligt aan je linkerhand een mega-ven.) Half verhard pad gaat over in verharde weg. Volg hem tot op de T-splitsing (met Lijsterbeslaan) en sla LA.

7 a.  Op einde Lijsterbeslaan sla je RA, volgt deze Tienelsweg met fietspad en koerst op de rotonde RD de Schipborgerweg op. Neem even verderop het fietspad links van de weg.

1. b. Ter hoogte van de supermarkt neem je het verharde bospad LA, slaat op einde pad RA en volgt verder deze Hoofdlaan op Lentis’ hoofdlocatie Dennenoord.
  2. i) Aansje rechterhand passeert achtereenvolgens het Medisch Centrum en directeurswoning van ooit, het Witte Huis. Aan je linkerhand ligt het markante Hoofdgebouw (anno 1896).
  3. c. Ga op de eerste kruising na het Witte Huis RA, neem de eerste afslag RA en je bent terug waar je begon; parkeerplaats Personeelsrestaurant ‘De Schakel’ (aan je linkerhand). Einde van deze Wandel-weg-route.

Wij hopen dat je genoot van de tocht en ontvangen graag je reactie…

Deze route werd met zorg samengesteld. Mocht je onverhoopt toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, meld dit dan vooral even. Dit geldt uiteraard ook voor wijzigingen in het landschap. Het volgen van een Wandel-weg-route is natuurlijk geheel op eigen risico.