Struinpad Overasseltse vennen (7km) Gld

Struin eens een kleine 7 km door de idylle van de Hatertse en Overasseltse Vennen; een ca. 520 hectare groot vennengebied in de Gelderse gemeentes Heumen en Wijchen. Dit prachtig natuurgebied omvat zo’n twintig benoemde vennen en het omliggend rivierduin-, heide- en bosgebied.

Neem zo nodig wel even een lapje mee om je onderweg van je kwalen te laten genezen in de ‘koortsboom’. Even nagenieten op het ruime terras van St Walrick is ook een aanrader.

Start-/eindpunt nabij Overasselt is per OV bereikbaar en je hond mag mee op pad.

Start- en eindpunt

OV Bushalte Sint Walrick

Tips voor onderweg

– RA = rechtsaf, LA = linksaf, RD = rechtdoor, P- = paddenstoel

– Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

– Horeca vind je alleen bij het start-/eindpunt

– Neem voldoende proviand en je verrekijker mee

– Honden zijn aangelijnd welkom (er is een losloopgebied; zie borden)

– Respecteer natuur en landschap

– Geniet en haast je niet

Routebeschrijving

1 a. Vanaf de parkeerplaats sla je op de verharde Hessenbergseweg 4 stappen RA, neemt dan meteen het eerste onverharde pad LA en vervolgens (na 100m) het eerstvolgend pad RA.

1. Sla op einde pad op de T-splitsing voor de ruïne* LA.
  2. i) *De vijftiende-eeuwse ruïne van de Sint Walrickkapel met de daarnaast gelegen zomereik die vereerd wordt als de Koortsboom van Overasselt.

Aan je rechterhand ligt een kampeerterrein speciaal voor campers.

1. Neem nu het eerstvolgend onverharde pad RA.

1. i) Voorlopig wandel je even langs en door Scoutingkampeerterrein ST. Walrick.

2 a. Na de haakse linkse bocht ga je op einde pad op de T-splitsing RA, volgt deze onverharde ‘Nijmeegseweg’ met fietspad en negeert voorlopig zijwegen en paden.

1. i) Het vennengebied Hatertse en Overasseltse vennen van om en nabij 520 ha groot bevat onder meer zo’n twintig grotere en kleinere vennen met elk hun eigen naam. Na zo’n 250m ligt aan je rechterhand het forse ‘Eendenven’.
  2. Sla pas op de kruising met onverharde weg bij P-24341/001 LA en koers daarna op de eerstvolgende kruising RD. Sla, met het <i>Kersjesven</i> aan je linkerhand, pal voor het metalen hek RA.
    c. Blijf dit onverharde pad doorgaand volgen…

1. i) …en geniet van het uitzicht over de forse ven, het ‘Uiversnest’ aan je rechterhand.

3 a. Sla direct na het Uiversnest op de kruising van paden LA, neem vervolgens na ruim 500m (bijna einde pad) het paadje LA en dan na 50m op fietspad (Heiveldweg) RA.

1. i) Aan je linkerhand ligt de zuidelijke punt van het wel heel langgerekte ‘Wijchense ven’.

1. Blijf zandweg/fietspad volgen tot het eind en sla dan op de verharde driesprong bij <i>Kaasboerderij de Diervoort</i> RA.
  2. Verlaat nu de verharde weg en koers RD de onverharde ‘Nijmeegseweg’ met fietspad op.

1. i) Pauzetip: Je passeert het kleine ‘Gagelven’ (aan je linkerhand) en een picknicktafel (aan je rechterhand).

4 a. Neem vervolgens het eerste onverharde pad LA, <i>passeert het Talingenven (aan je rechterhand)</i>, en wandelt door tot op de verharde Sint Walrickweg. Sla hier LA en meteen weer RA, de verharde Parksesteeg op.

1. Neem (na 80m) meteen het eerste onverharde pad RA en blijf het voorlopig volgen

1. i) Onderweg passeer je achtereenvolgens (aan je rechterhand) het ‘Langeven Noord’, het ‘Langeven Zuid’ en het forse Botersnijder Oost.

5 a. Op de kruising meteen na Botersnijder Oost sla je op het fietspad RA.

1. Neem nu bij het bankje het tweede pad (scherp) RA ( onderweg ligt aan je linkerhand het Meeuwenven). Koers op de kruising van paden RD.

6 a. Neem nu het eerstvolgend pad (voor het uitzichtpunt) LA en blijf hem voorlopig volgen.

1. i) Onderweg passeer je (aan je rechterhand) ven ‘Botersnijder West’, aan je linkerhand ligt ‘Botersnijder Zuid’ en even verder ‘Schietven’.
  2. Op de verharde Sint Walrickweg aangekomen, koers je RD de onverharde weg op en neemt daarna het eerste onverharde pad LA.
  3. Meteen na de ruïne neem je het onverharde pad LA, slaat vervolgens op de T-splitsing weer LA en wandelt het pad uit.
  4. Sla op de verharde weg RA en je bent met 20 flinke stappen terug waar je begon; de parkeerplaats van Restaurant Sint Walrick. Einde van deze Wandel-weg-route.

We hopen dat je genoot van deze voettocht en ontvangen natuurlijk graag je reactie…

De tocht werd met zorg samengesteld. Mocht je toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan wordt melding hiervan erg op prijs gesteld. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Uiteraard volg je deze wandelroute op eigen risico.

Struinpad Overasseltse vennen, augustus 2016. Auteur Dave Bekkema

Tekst gewijzigd in november 2017.