Smokkelpad-Reichswald

Deze grensoverschrijdende tocht begint nog net in het Nederlandse grensgebied en voert je over een oude smokkelroute en verder al heuvelend (o.a. Drölsenberg 76m) voornamelijk door het rijk gevarieerde Duitse Reichswald. Onderweg kun je genieten van fraaie uitzichtpunten en mogelijk de ontmoeting met everzwijn of edelhert.

Start-/eindpunt is Natuurkampeerterrein Camping het Smokkelpad, Neerlands Groesbeek. OV op 1km afstand. Je hond mag deels aangelijnd mee op pad. Let op: het parkeerterrein van Camping het Smokkelpad is uitsluitend bedoeld voor campinggasten. Gelieve je auto hier dus niet te parkeren. In plaats daarvan kun je je auto het beste in De Horst neerzetten, en vanuit daar naar het startpunt lopen.

Start- en eindpunt

Smokkelpad-Reichswald

Natuurkampeerterrein Het Smokkelpad

Cranenburgsestraat 180

6562LV, Groesbeek NL

GPS: N51 46.672 E5 58.998

OV: bushalte ‘Kerk De Horst’ + 1km lopen

(wandel via Ketelstraat het dorp uit en sla pas na beekje De Groesbeek scherp RA; aan deze zandweg ligt meteen aan je linkerhand camping Het Smokkelpad)

Tips voor onderweg

– RA = rechtsaf, LA = linksaf, RD = rechtdoor, P- = paddenstoel, i) = info

– Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

– Onderweg kom je geen horeca tegen

– Neem voldoende proviand en je verrekijker mee

– Honden zijn deels aangelijnd welkom op deze tocht

(hou hem sowieso binnen de hoge afrastering aan de lijn!)

– Respecteer natuur en landschap

– Geniet en haast je niet

Routebeschrijving

1 a. Vanaf camping Smokkelpad ga je LA en wandelt over deze onverharde weg richting Duitse grens. Onverhard pad wordt verhard weggetje en je bent bij onze oosterburen.

1. i) Na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog ontstond er bij de Duitsers een enorm tekort aan de eerste levensbehoeften. Groesbeek maakte daar dankbaar gebruik van en sloeg massaal aan het smokkelen. Zowel jong als oud deed mee. Alles wat los en vast zat (boter, schnaps, tabak en garen tot paarden en koeien) ging illegaal de grens over. Dit pad was een van de belangrijkste smokkelroutes. Ook stropen en houtdiefstal waren voor veel Groesbekers de broodnodige inkomsten.
  2. Volg deze ‘Kreuzfurth’ het beekje De Groesbeek over en het bos in. Het bos weer uit, hou je op de driesprong Links aan (Drüllerweg).
  3. Waar op de eerstvolgende kruising de Drüllerweg links afbuigt, neem jij het onverharde pad RA en wandelt al stijgend het uitgestrekte Reichswald binnen.
  4. i) Het Duitse Reichswald heeft een totale oppervlakte van circa 5100 ha en is daarmee het grootste samenhangende natuurgebied in de regio Nederrijn. Het bestaat bijna helemaal uit bos en is leefgebied van diverse soorten zoogdieren, waaronder edelherten, reeën, wilde zwijnen en dassen. Kans op groot wild spotten krijg je pas wanneer je straks een hoge omheining gepasseerd bent.

2 a. 100m het bos in het hoogste punt van deze eerste bult bereikt sla je (bij fietscrossbaantje) LA.

1. i) Let op! Rondom dit crossbaantje liggen nog loopgraven uit WOII. Vervolgens wandel je even verderop langs enkele riante achtertuinen van ‘Kranenburgse’ burgers.
  2. Wandel dit bospad uit en sla op de T-splitsing RA. Koers op de kruising van paden RD en ga door het hek in de hoge omheining
  3. i) Voor de veiligheid van vooral de dieren zelf werd verreweg het grootste deel van dit indrukwekkende woud omheind met een stalen hekwerk. Hopelijk val je in de prijzen en mag je een roedel everzwijnen of zelfs edelherten spotten!
  4. Hou na het hek RD het doorgaand pad aan en volg dit stijgend pad tot op de eerstvolgende kruising.
  5. i) Je staat hier op het hoogste punt van de Drüller Berg (Drölsenberg 76m).
  6. Sla hier RA en wandel door tot <i>een fraai open uitzichtpunt</i> (na ca 100m).

3 a. Wandel vanaf het uitzichtpunt weer terug, koers op de kruising RD, beklauter het eenmanspaadje  en sla op einde pad op de T-splitsing RA.

1. Let op! Neem nu het eerste pad (al na 50m; voor de slagboom) LA en sla vervolgens op einde pad op de T-splitsing RA.
  2. Koers op de eerstvolgende kruising RD, hou meteen daarna RA aan en bewandel verder het halfverharde pad.

4 a. Sla op einde pad LA. (Let op de gedenkbomen!) Volg deze steenslagweg (verderop verhard) en sla op de kruising met verharde (Genneper) Weg RA.

1. i) Let op het fraaie witte boswachtershuis Forsthaus Nergena.
  2. Verharde weg wordt halfverharde weg. Volg hem tot de eerstvolgende kruising en sla RA.
  3. Sla op de volgende kruising LA het onverharde pad in en op de kruising met halfverharde weg RA.
  4. Wandel door tot op de tweede kruising. Even hiervoor passeerde je het hoogste punt van de Hertenkop (50m).

5 a. Neem hier het onverharde pad RA. Blijf dit pad (wordt paadje) volgen en ga op einde pad op de stompe T-splitsing RA.

1. Wandel door, sla op de tweede kruising LA, blijf de omheining volgen en sla op einde pad weer LA (door oranje hekwerk).
  2. Koers op de kruising RD en wandel over de onverharde Ketelstraat (met fietspad) NL weer binnen. Ketelstraat is verderop verhard.

6 a. Blijf ook in buurtschap Plak de Ketelstraat volgen (verderop kruis je beekje De Leigraaf) en wandel door tot op de verharde T-splitsing.

1. i) Buurtschap Plak valt tegenwoordig onder de Nederlandse gemeente Berg en Dal.
  2. Sla hier RA (ook Ketelstraat), volg het weggetje over beekje De Groesbeek en sla op de eerstvolgende kruising scherp RA.
  3. Kuier nu terug naar waar je begon; Natuurkampeerterrein Het Smokkelpad. Einde van deze wandelroute.

De tocht werd met zorg samengesteld. Mocht je toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan wordt melding hiervan erg op prijs gesteld. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Uiteraard volg je zo’n wandelwégroute op eigen risico.

Smokkelroute Reichswald, juni 2016. Auteur: Dave Bekkema.