Op pad met De Twentse Boerin 01 (8,5km) Ov

Herikerberg-Hulpe

Over voornamelijk onverharde wegen en paden wandelt u zo’n 2,5 uur weg door het typisch Twents heuvelland. Onder andere langs/over de flinke Herikerberg en stuwwal De Hulpe. Bijzonder is ook het paadje waar ooit Napoleon overnachtte.

Start-/ eindpunt is Zuivelboerderij Effink | De Twentse Boerin te Markelo. Uw hond mag deels aangelijnd mee op pad.

start- en eindpunt

Zuivelboerderij Effink, De Twentse Boerin

Stokkumervlierweg 6

7475 PK Markelo

GPS-coördinaten: N52 13.427 E6 32.685

tips voor onderweg

Op pad met De Twentse Boerin

RA = rechtsaf, LA = linksaf, RD = rechtdoor, P- = paddenstoel

Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

Draag stevige waterdichte schoenen

Onderweg komt u geen horeca tegen

Neem voldoende proviand en uw verrekijker mee

Honden zijn aangelijnd welkom

Respecteer natuur en landschap

Geniet en haast u niet

Routebeschrijving

1 Vanuit de zuivelboerderij slaat u LA en neemt vervolgens de eerste zandweg rechts.

Koers op de kruising op einde zandweg RD richting Herikerberg en neem het eerste bospad links.

1. i) De Herikerberg: heuvel in de Twentse gemeente Hof van Twente. Op de top van de heuvel (46,6 meter hoog) is een belvedère gebouwd in bebost waterwingebied van waterbedrijf Vitens. In de flank van de berg zijn leemkuilen gegraven die bijzondere biotopen bevatten en is daarom voor biologen erg interessant. Een groot deel van de berg behoorde aan Kasteel Weldam. Sinds 1973 wordt jaarlijks op de Herikerberg de Grand Prix motorcross gehouden.

Op einde bospad slaat u RA en neemt het eerste bospad links.

Houdt op de splitsing rechts aan.

Neem vervolgens het eerste bospad links en ga op het eind hiervan RA, de zandweg op.

2 Neemt u op deze zandweg het eerste bospad links en houdt op de eerste splitsing rechts aan.

1. i) Let u op de prehistorische grafheuvels aan uw rechterhand

Koers op einde bospad RD over ‘Wandelpad de Hulpe’ (volg de klaphekjes), sla op einde Hulpe RA en neem na huisnummer 10 de eerste zandweg links (bordje Mariakapel).

1. i) Hulpe: stuwwal van 40m hoog, ontstaan tijdens het Saalien (laatste ijstijd).

Sla op de top van deze heuvel LA (voor het bankje naar links; voetgangerpad).

Blijf het voetpad tot het einde volgen, pad gaat over in grindpad.

1. i) U heeft een fraai uitzicht over pittoreske buurtschap Stokkum. Door deze buurtschap lopen onder andere het Twentekanaal en de spoorlijn van Hengelo naar Zutphen. In de buurtschap lag ook het in 1953 gesloten Station Markelo. In Stokkum bestaat nog steeds het traditionele ‘noaberschap’ (hecht gemeenschapszin). Een groot deel is beschermd dorpsgezicht.

3 Op einde grindpad slaat u scherp LA de verharde weg op en neemt vervolgens de eerste zandweg rechts. Blijf dit pad met links-rechts-slinger tot einde volgen.

Sla op einde zandweg LA, neem de eerste weg rechts (Löppinksweg) en vervolgens (na het klaphekje aan uw linkerhand) het eerste pad links (Napoleonspaadje).

1. i) Ooit overnachtte Napoleon Bonaparte bij één van de bomen langs het Napoleonspaadje.

Ga op einde Napoleonspaadje LA de Brinkweg op en op einde Brinkweg weer LA.

Neem daarna rechtsaf de Twikkelerweg en vervolgens de tweede weg links (Driebelterweg).

4 Na het bungalowpark neemt u het tweede bospad rechts en slaat op het einde RA. Ook op het einde van dit bospad slaat u RA (weer een bospad).

Aan het einde van dit bospad gaat u LA de zandweg op en neemt vervolgens het eerste bospad naar rechts.

Aan het eind van dit bospad gaat u RA de verharde weg op en koerst op einde verharde weg RD de zandweg op.

Op einde zandweg slaat u LA en kuiert door naar waar u begon; de eerste boerderij rechts = zuivelboerderij Effink. Einde van deze Wandelroute.

Wij hopen dat u heeft genoten van deze voettocht en ontvangen graag uw reactie…

Deze tocht werd met zorg samengesteld. Mocht u toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan wordt melding hiervan erg op prijs gesteld. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Uiteraard volgt u zo’n Wandelwégroute op eigen risico.

De Twentse Boerin 01 | Herikerberg-Hulte, april 2013. Auteur: Dave Bekkema.

Met dank aan ontwerper, Joke Kottelenberg, Zuivelboerderij Effink.

Gecontroleerd en tekst gewijzigd in oktober 2015.