Op handelspad (20 km) Assen-Zuidlaren Dr

Beleef op overwegend onverharde wegen en paden in circa 6 uur een stukje spoorwegromantiek van ooit, archeologisch monument Balloërveld (met kans op een ontmoeting met de grootste kudde van NL), de middeleeuwse handelsweg Coevorden – Groningen, stuifduinen en een flink stuk Pieterpad door Nationaal park Drentsche Aa. Geniet op warme dagen even na op een van de vele terrassen in het uit de kluiten gewassen brinkdorp Zuidlaren.

Startpunt is NS station Assen, eindpunt is De Brink in Zuidlaren. De tocht is desgewenst ook met GPS te lopen. En uw hond mag gewoon mee op pad.

StartpuntNS Station

GPS coördinaten N53 05.615 E6 41.173

OV: bus vanaf De Brink terug naar Assen of Groningen

Tips voor onderweg

• negeer zijwegen en paden, tenzij anders aangegeven
  • draag stevige waterwerende schoenen
  • neem voldoende proviand, uw verrekijker en camera mee
  • onderweg komt u horeca tegen
  • honden zijn deels aangelijnd welkom op deze wandeling
  • respecteer natuur en landschap
  • geniet en haast u niet!

Routebeschrijving

1  U verlaat het station aan de voorkant, steekt bij de stoplichten aan uw rechterhand de drukke verkeersweg over en slaat meteen rechtsaf.

Na circa 100 m wandelt u verder over de parallel aan de verkeersweg gelegen klinkerweg aan uw linkerhand.

1. i) Zoals u zojuist heeft kunnen zien, is het huidige Station Assen een gebouw van deze tijd. Het vorige en eerste station wat op dezelfde plek stond, werd gebouwd in 1868 en in 1988 weer afgebroken. In tegenstelling tot veel oude stationstypes langs de (voormalige) lokaalspoorlijnen in Noordoost Nederland was dit geen typisch NOLS-gebouw maar een zogenaamd type SS derde klas, met een verhoogd middenstuk en schuine hoeken (zie foto omslag).

Voor een station is de architectuur van het nieuwe gebouw beslist bijzonder te noemen en werd al gauw oneerbiedig ‘Moskee’ genoemd.

Wanneer de weg een hoek naar links maakt, beklimt u het betonnen trappetje aan uw rechterhand en daalt aan de andere kant van de tunnel een zelfde trappetje aan uw linkerhand weer af. In de tunnel aangekomen slaat u linksaf. Volg het voetpad tot aan de rotonde.

Sla bij deze rotonde linksaf, richting Loon. Houd zijwegen voor gezien en blijf deze doorgaande weg volgen tot aan de bosrand.

Sla hier opnieuw linksaf en kruis het fietspad wat overgaat in een klinkerweg. Neem het eerstvolgende straatje rechts (houten hekken) en hou vervolgens links aan. Voorbij huisnummer 44 neemt u het zandpad links en slaat meteen daarna op de kruising van paden rechtsaf.

1. i) In de bewaard gebleven bocht waarmee de spoorlijn Stadskanaal – Assen aansloot op de lijn Groningen – Zwolle, bevindt u zich nu aan het begin van de Oude Spoordijk.

2  Volg deze voormalige spoordijk over dit verharde fietspad, steek aan het eind van het pad schuin links aanhoudend de verharde weg met fietspad over (let op verkeer) en vervolg uw weg over de in 2013 ‘in beton gegoten’ oude dijk.

Steek de autoweg over (let op verkeer) en volg verder de hier onverharde dijk.

Het parallel liggende fietspad loopt even verderop over de dijk. Houdt koers en volg verder dit fietspad het stroomdallandschap van de bekende Drentsche Aa in.

1. i) U bevindt zich even in begrazingsgebied. De uitheemse koeien die u hier mogelijk tegenkomt zijn banger voor u dan andersom. Houdt echter toch rekening met onvoorspelbaar gedrag en bewaar gepaste afstand, zeker als er kalfjes tussen lopen. Kom nooit tussen moeder en kind!

Bij de samenkomst van fietspaden houdt u links aan. Sta even stil voor de fietsbrug en Let op: Schuin rechts achter u ziet u de kreet poepenhemeltje. Het loont de moeite om dit cultuurhistorisch monumentje te bekijken…

Volg hiervoor de pijl en volg rechtsaf het vlonderpad tot de bosrand. Schuin rechts ligt een kleine aarden vesting, het poepenhemeltje (zie infopaneel).

Neem hierna dezelfde weg terug en steek de fietsbrug over.

Deurzer Diep

1. i) De Drentsche Aa, hier ‘Deurzer Diep’ geheten, werd op dit traject om economische redenen helaas ooit gekanaliseerd en met een ruime bocht doorgetrokken naar het Asser Havenkanaal. Aan de overkant ziet u nog bewaard gebleven oude meanders liggen.

Bij de stuw even verderop links wordt rechts water afgetapt om de beek te voeden die daar weer verder stroomt als het vanouds sterk meanderende ‘Looner Diep’.

U blijft het rechtdoorgaande fietspad volgen wat hier parallel loopt aan de op dit deel afgegraven spoordijk.

Waar het fietspad scherp afbuigt naar links koerst u rechtdoor het onverharde pad op. U loopt weer op de dijk.

Blijf dit pad voorlopig volgen en negeer zijwegen en –paden.

Balloo

1. i) Na circa 1 km passeert u aan uw linkerhand het eschdorp Balloo, vooral bekend om zijn grote schaapskooi. Bijna dagelijks is de herder met zijn kudde te vinden op het uitgestrekte Ballooërveld aan de noordoost kant van het dorp.

Houdt koers en blijf zijwegen negeren.

Station Rolde

Waar de spoordijk eindigt op de rand van Rolde heeft u het bewaard gebleven oude station op de voormalige lijn Assen-Stadskanaal in het vizier:

1. i) Station Rolde: vanuit dit zogenoemde ‘NOLS type 2e klas’ gebouw stapten in 1905 de eerste Rolder passagiers op de trein. Het stationsgebouw staat nog steeds aan de Stationstraat. In nog vrijwel ongeschonden staat wordt het nu bewoond.

NB: wilt u het station liever nog even aan de voorkant bekijken, wandel dan schuin naar rechts de ‘Stationsstraat’ in en keer terug naar dit punt.

3  Hier bij P.23509 slaat u linksaf de Balloërstraat in en neemt vervolgens de eerste afslag rechts (de geasfalteerde Slokkert).

1. i) Vanaf dit punt zult u grote delen van het bekende Pieterpad volgen (let op de roodwitte markeringen).

Balloërveld

Neem na enige tijd de zandweg naar links.

1. i) (Wilt u de authentieke Ballooër schaapskooi even zien, loop dan een paar honderd meter door en keer terug naar dit punt.)

Hou meteen daarna op de Y-splitsing rechts aan en bereik na cultuurterrein het heiderijk Balloërveld. Koers op de kruising met zandweg/fietspad rechtdoor en blijf de ‘Zuidlaarderweg’ volgen.

1. i) Zuidlaarderweg: ooit de hoofdweg Assen – Zuidlaren en onderdeel van de handelsweg Coevorden – Lange, rechtlijnige golven doorklieven het landschap; de sporen van vele wagens en koetsen van eeuwen her. Vaak werd de route een aantal meters verlegd omdat het pad door slecht weer of overgebruik onbegaanbaar werd.

Het Ballooërveld is ruim 360 hectare erfenis van de uitgestrekte woeste Drentse gronden van ooit en herbergt vele cultuurhistorische sporen als Celtic fields, karrensporen, grafheuvels en een (uiteraard recentere) tankgracht. Wie weet, ontmoet u ook nog de grootste schaapskudde van NL

Kuier door tot waar tegelijk aan <b>weers</b>zijden een stukje bos (met grafheuvels) begint. Ga pal hiervoor rechtsaf via een walletje een graspad op en buig iets verderop voor een met eikenbomen begroeide wal mee naar links.

U passeert een préhistorische grafheuvel (aan uw linkerhand) en blijft het doorgaand paadje volgen. Houdt op de Y-splitsing (met routepaaltjes) links- en op de volgende Y-splitsing (voor bankje) rechts aan.

Vlak daarna passeert u een groepje eikenbomen aan uw linkerhand, houdt dit paadje aan.

4  U komt uit op een boerenzandweg en slaat linksaf.

1. i) U zult geruime tijd wandelen op de grens van hoge zandgronden links en lage moerassige hooi- of madelanden in het beekdal van het Gasterense diep rechts. Mineraalrijk kwelwater komt hier spontaan aan de oppervlakte. Bijzondere planten als Brede Orchis en Klokjesgentiaan profiteren hiervan.

Op de rand van het heidegebied Ballooërveld (aan uw linkerhand) aangekomen, markeren roodwitte paaltjes een 3000 jaar oud urnenveld.

Vervolg de zandweg.

1. i) Wandel bij de ‘bank van Anne’ in de ruime linkse bocht even een slordige 100 meter naar rechts de hooilanden in. De fraaie meanders en kleine stroomversnellingen in het ‘Gasterensche Diep’ mag u niet missen. -De ‘Drentsche Aa’ is eindproduct van de vele bovenlopen en -loopjes vanaf het Drents plateau-

Ga op de eerstvolgende kruising het verharde (klinker)weggetje naar rechts op en wandel door tot de geasfalteerde verkeersweg (Gasterense weg).

Sla hier rechtsaf, kruis het Gasterensche Diep en wandel het dorp Gasteren in.

1. i) Gasteren is een voorbeeld van een nog vrijwel ongeschonden typisch Drents eschdorp, gelegen in een fraai landschap van hoge eschen op een zandrug en hooi- en weidelanden in een laaggelegen beekdal. Eschdorpen worden ook wel brinkdorp genoemd. Brinken hadden meerdere functies. In de eerste plaats was het de verzamelplaats voor weidevee. Maar daarnaast was het vooral ook een sociale ontmoetingsplaats voor de dorpsbewoners. De grote eiken waren leveranciers van kostbare bouwmaterialen.

Bij Pannekoekenboerderij Brinkzicht slaat u bij ANWB-wijzer 2925 linksaf richting Oudemolen.

5  Verderop bij P.20898 neemt u naar rechts de zandweg met fietspad richting Zuidlaren/Schipborg. Blijf hem voorlopig volgen.

1. i) Aan uw linkerhand passeert u de Gasterense (stuif)Duinen. Middeleeuwse karrenwielen reden de bodem op de handelsroute Couvorden-Groningen stuk en de wind deed de rest. ‘Schotse Hooglanders’ en ‘Schoonebekers’ doen hier aan natuurbehoud. Later (let op!) kruist u het Anlooër diepje.

Stroomdal Drentsche Aa

Wandel na het diepje nog even een ruime 600m door en neem dan linksaf het pad naar beneden richting Drentsche Aa en na circa 25 meter het bospaadje rechts naar de houten voetbrug.

Klauter de Drentsche Aa over en volg haar stroomopwaarts langs de rechteroever. Laat de Aa even verderop voor wat het is en houdt op de nu eerstvolgende Y-splitsing rechts aan.

6 Waar even verderop bij een bank een afslag links ligt, blijft u langs de bank het pad volgen.

Rechts heeft u lange tijd een prachtig uitzicht over het stroomdal van de Drentsche Aa. Sinds mensenheugenis slingert de brede beek zich hier met vele lussen en bochten door het landschap, al het water afvoerend wat op het omvangrijke Drents plateau uit de hemel kwam, in de bodem zakte en in de beekdalen van de vele bovenlopen spontaan weer aan de oppervlakte kwam.

De lage hooilanden in het dal bevatten veel mineralen, aangevoerd door het kwelwater wat ondergronds vaak grote afstanden aflegt. Op deze mineraalrijke bodem groeien dan ook nogal wat zeldzame planten. Oude bekenden zijn hier de orchideeënsoorten Brede- en Bonte orchis.

Na verloop van tijd passeert u (aan uw rechterhand) een houten villa. Even daarna volgt een haakse linkse bocht, gevolgd door eenzelfde bocht naar rechts. Vlak daarna ziet u links een picknickplaats.

U blijft deze zandweg volgen die algauw eindigt op een T-splitsing met de ‘Schipborgerweg’.

Sla hier rechtsaf.

Even verder passeert u Paddestoel 22145 en wandelt richting Zuidlaren. Middels de brug de brede beek overgestoken, bereikt u café ‘De Drentsche Aa’ en paddestoel 20670.

(N53 04.468 E6 39.754) Kies hier naar links het fietspad richting Zuidlaren.

7 Aan einde fietspad slaat u bij Paddestoel 20647rechtsaf en duikt vervolgens bij Paddestoel 22111 linksaf onder het viaduct door.

Koers nu rechtdoor en wandel over het fietspad langs de ‘Schipborgerweg’ Zuidlaren binnen.

Ook het flink uit de kluiten gewassen Zuidlaren is van oudsher een (groot) eschdorp en kent dan ook meerdere (bewaarde) brinken. De hoge eschen liggen aan de noord- en zuidzijde van het dorp.

Lentis

Waar de Schipborgerweg (bij kinderopvang) scherp naar links afbuigt, slaat u rechtsaf.

U betreedt hiermee het (particulier) terrein van de vroegere Psychiatrische kliniek ‘Dennenoord’, tegenwoordig onderdeel van <b>Lentis</b> welke op vele locaties in de provincie Groningen en de kop van Drenthe geestelijke gezondheidszorg (aan)biedt.

Neem de eerste weg links en aan het eind hiervan weer links (met de hertenkamp aan uw rechterhand). Ga na de hertenkamp nog een keer naar links en kort daarna naar rechts.

U wandelt voor het hoofdgebouw (anno 1895) van Lentis langs.

Koers vervolgens (met een kleine links/rechts-slinger) rechtdoor en u verlaat algauw het ‘Dennenoord-terrein’. Wandel de nu onverharde boslaan met fietspad helemaal uit.

Passeer de rotonde en kuier doorgaand langs de drukke winkelstraat met voet- en fietspaden het centrum van Zuidlaren in. Blijf hem volgen tot u het fraaie beeld van de paardenkoopman aan de grote Brink bereikt.

Zoals velen weten, is Zuidlaren al eeuwen bekend om zijn grootste paardenmarkt van Europa. Ook stond hier in het centrum eerder een fraai origineel beeld van ‘Berend Botje’. Helaas, net als ‘Bartje’ in Assen, werd ook Berend slachtoffer van vandalisme en staat daarom nu ergens veilig opgeborgen, en staat tegenwoordig bij de Rabo-bank een vandalismebestendige replica.

Rondom de brink vindt u genoeg gezellige horeca om nog even na te genieten. Aan de oostkant van de brink zelf pakt u de bus terug naar Assen of Groningen.

Einde van deze Wandel-weg-route.

Wij hopen dat u heeft genoten van de tocht en ontvangen graag uw reactie…

Deze route werd met zorg samengesteld. Mocht u onverhoopt toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken (of wijzigingen in het landschap), meld dit dan vooral even. Het volgen van zo’n beschreven Wandelroute is natuurlijk geheel op eigen risico.

Op handelspad Assen-Zuidlaren, januari 2013. Auteur: Dave Bekkema
GPS versie geüpdatet, tekst gewijzigd en kaart vervangen in maart 2017.