Ommetje West van Assen (6,6km) Dr

Door (veilig) militair oefenterrein en langs vliegvis plas even weg wandelen naar de fraaie bosven en andere geheimen in aan natuur en wandelaar geschonken landgoed Pelinckbos, om tot slot het strand en heel veel water van recreatiegebied Baggelhuizen te doorkruisen en terug te keren bij ‘t begin. Een bescheiden tocht door een bijzonder landschap.

Start-/eindpunt Van der Valk Hotel Assen is per OV goed bereikbaar en je hond is welkom op deze tocht.

Start- en eindpunt

Van der Valk Hotel Assen

Balkenweg 1

9405 CC Assen

GPS coördinaten: N52 59.538 E6 31.467

Tips voor onderweg

Ommetje West van Assen

– RA = rechtsaf, LA = linksaf, RD = rechtdoor, P- = paddenstoel

– Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

– Onderweg kom je (in het zomerseizoen) na 5km horeca tegen

– Wel kun je de prachtige Ballooër schaapskooi bekijken

– Neem voldoende proviand en je verrekijker mee

– Honden zijn deels aangelijnd welkom op deze tocht

– Respecteer natuur en landschap

– Geniet en haast je vooral niet

Routebeschrijving

1 Vanuit Van der Valk Hotel ga je RA en wandelt over het parkeerterrein naar de meest linkse uithoek. Kies hier het paadje (met bordje ‘recreatieplas’) langs de hotelvijver het bos in.

Neem (na het brede graspad rechts) het eerste bospaadje RA en ga meteen weer RA.

1. i) Je wandelt nu een natuurgebied in wat (opnieuw) als oefenterrein wordt gebruikt door Defensie. Het gebied is van zonsopgang tot -ondergang toegankelijk. Lees overige geldende regels op het witte bordje.

Sla ook op de zandweg RA en blijf dit brede pad met enkele flauwe bochten voorlopig volgen.

2 Pas na een duidelijke linkse bocht steek je RA door de bosrand (bij volkstuinencomplex) en wandel je verder over het verharde fietspad.

Koers op de T-splitsing van fietspaden RD het smalle ruiterpad op. Blijf dit paadje langs de rand van de ‘vliegvis plas’ volgen tot op de verharde weg en sla RA.

i) Dit meertje (visplas) van 3,5 ha groot is van de de Noord Nederlandse Vliegvis Vereniging, welke in 1980 werd opgericht door een aantal enthousiaste vliegvissers uit onze 3 noordelijke provinciën.

Een oud verbouwd boerderijtje ergens aan de rand van het water doet dienst als clubgebouw waar bindavonden en bijeenkomsten werden georganiseerd. In de visplas worden met grote regelmaat forellen uitgezet.

Weg gaat over in onverhard pad. Sla op de T-splitsing met ‘Polweg’ RA en volg fietspad.

Neem het eerste onverharde pad LA (houten slagboom) en volg dit fraaie bomenlaantje.

Sla op de eerstvolgende kruising van paden RA.

1. i) Je wandelt inmiddels op het landgoed Pelinckbos. Pas in 1993 mocht de wandelaar vrij wandelen op wegen en paden. Het vochtige landgoed werd generaties lang gekoesterd door de familie Pelinck, een familie van o.a. burgemeesters en rechters. Ze plantten er onder meer een grote verscheidenheid aan bomen nadat er turf was gewonnen en de grond droog kwam te liggen. Van de turfwinning zijn nog steeds sporen als veenputten en een wijk (turfvaartje) terug te vinden. Eén van de vrouwen Pelinck was de motor achter de oprichting van consultatiebureaus in Drenthe. Het bos is nog steeds eigendom van de familie.

3 Neem het eerstvolgende pad LA door de houtsingel. Wandel RD het bos in en blijf het pad volgen tot aan de fraaie ven aan je linkerhand.

1. i) Pal voor de ven kruis je een ‘turfvaartje (wijk) van ooit’ naar oude veenputten elders in het bos.

Sla kort na de ven LA.

Wandel het pad uit en ga op deze T-splitsing LA. Sla op de eerstvolgende kruising RA. Pad gaat over in struinpaadje. Wandel hem uit tot op akkerland en sla op het graspad LA.

4 Op einde pad ga je RA en meteen weer LA, het mini paadje (met bordje fietspad) op. Op de kruising van minipaadjes koers je RD tussen de betonnen markeringen door en hou RA aan, richting water.

Hou voor het water opnieuw RA aan, sla LA en doorkruis de ‘Baggelhuizerplas’ over de lange dam.

1. i) De Baggelhuizerplas is een veelzijdig recreatiegebied. Met haar bossen, grasvelden, passen en stranden trekt dit geweldige stuk natuur het hele jaar door vele recreanten!

Neem aan de overkant het eerste paadje RA.

Pauzetip: Uiteraard is het hier in het zomerseizoen verreweg het drukst en is het fraaie strandpaviljoen dagelijks open. Daarbuiten laat men het van het weer afhangen en in de winter kun je er alleen in het weekend of op afspraak terecht. Wil je voor de laatste kilometer nog even een koffie/thee- of andersoortige pauze, loop dan eerst even zo’n 200m door naar links en keer daarna terug naar dit punt.

5 Wandel dus verder langs het blauwe infobord met het water aan je rechterhand.

1. i) Dit deel van de Baggelhuizerplas is vooral voor vissers en recreërende viervoeters bedoeld.

Wandel door tot op de parkeerplaats, sla op de verharde weg LA en neem meteen het half verharde pad RA.

Wandel het pad helemaal uit en je bent terug waar je begon; Van der Valk Hotel Assen. Einde van deze Wandel-weg-route.

Wij hopen dat je genoot van deze voettocht en ontvangen graag je reactie…

De tocht werd met zorg samengesteld. Mocht je toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan stellen we melding hiervan erg op prijs. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Uiteraard volg je zo’n Wandelwég-route op eigen risico.

Ommetje West van Assen, oktober 2014. Auteur: Dave Bekkema

Gecontroleerd en kaart vervangen op 04-07-2017.