Ommetje Oost van Assen (8km) Dr

Vanaf de nieuwste toegangspoort tot het Nationaal beek- en esdorpenlandschap Drentsche Aa wandel je zo’n 2 uur weg langs o.a. het Deurzerdiep, het omstreden ‘Poepenhemeltje van Bommen Berend’, over een stukje Oude spoordijk en door kleinschalig natuurreservaat Kampsheide. Een bijzonder stukje Nationaal Park tussen Assen en Rolde

Start-/ eindpunt Café De Aanleg, Deurze is per OV bereikbaar en je viervoeter mag (deels aangelijnd) mee op pad.

OmmetjeOostvanAssen

start- en eindpunt

(P- Toegangspoort NP Drentsche Aa)

bij Eetcafé De Aanleg

Asserstraat 63

9451 TA Rolde (Deurze)

tips voor onderweg

RA = rechtsaf, LA = linksaf, RD = rechtdoor, P- = paddenstoel

– Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

– Draag stevige waterdichte (wandel)schoenen

– Onderweg kom je horeca De Balloohoeve tegen

– Neem voldoende proviand en de verrekijker mee

– Honden zijn aangelijnd welkom

– Respecteer de natuur

– Geniet en haast je niet

Routebeschrijving

1 Je verlaat parkeerplaats aan de achterkant, slaat LA en volgt dit paadje langs het stroomdal ‘Deurzerdiep’ tot op het verharde fietspad. Ga hier RA en kruis het diep middels het bruggetje.

1. i) Het Deurzerdiep is een van de weinige in de jaren ’70 rechtgetrokken stukjes van de Drentsche Aa bovenstrooms. In 2015 kreeg ze echter haar kronkelende bed en gezicht van ooit terug!

Volg verder het fietspad, sla op de eerstvolgende kruising met boerenzandweg RA en wandel hem helemaal uit.

1. i) Het grote open gebied links van je is het, ooit ook bewoonde, voormalig landgoed ‘Amelte’ (1800-1900). De kleine waterpoelen zijn hoogst waarschijnlijk ‘hutten’ (vangplaatsen), restanten van eendenkooien.

2 Sla op het fietspad langs de ‘Rolderhoofdweg’ RA en neem (pal voor het diep) het eerste zand/graspad LA. Volg verderop doorgaand het verharde fietspad. Blijf dit pad volgen tot het schansje ‘Poepenhemeltje’ aan je rechterhand (zie ook infobord).

1. i) Al jaren vechten raadsleden voor erkenning van het Poepenhemeltje als een van de verdedigingsschansjes in de ‘Waterlinie’ van Bommen Berend. Volgens onderzoek van de Grontmij in opdracht van de gemeente Assen kan hier geen sprake van zijn. De strijd duurt voort…

Ga pal voor het Poepenhemeltje RA en kuier over de lange houten vlonder naar de fietsbrug. Steek het Deurzerdiep over en blijf het fietspad RD-gaand volgen.

1. i) Je zit even een stukje op de Oude spoordijk Assen-Stadskanaal.

Volg fietspad tot na de linkse bocht (bij picknicktafel). Waar fietspad vervolgens naar rechts afbuigt, koers je RD de zandweg op.

(Let op: hondenbezitters blijven het fietspad naar rechts volgen, kiezen het eerste pad LA, vervolgens RA en gaan dan verder met ‘’Aan het eind volg je in doorgaande richting de verharde weg’’ onder routepunt 3).

3 In de eerstvolgende linkse bocht in het pad pak je RA het bospaadje en betreedt middels een veerooster het kleinschalig natuurreservaat ‘Kampsheide’.

1. i) Met haar vele historische grafheuvels ligt Kampsheide, als een monument op zich, ingeklemd tussen het karakteristieke Ballooër esdorpenlandschap en het beekdal van de Drentsche Aa.

Blijf dit kronkelpaadje volgen en negeer zijpaden. Verlaat even na de ven het reservaat over het veerooster. Koers op de kruising met informatiebord rechtdoor de onverharde bosweg op.

Aan het eind volg je in doorgaande richting de verharde weg (‘ring’esdorpje Balloo in) en slaat achtereenvolgens bij P- 22869 LA en bij P- 21566 RA.

Pauzetip: onderweg passeer je De Balloohoeve

Koers RD de ‘G.A.M. van den Muyzenbergpad’ op en sla meteen daarna LA het onverharde pad in.

4 Op de kruising met verhard weggetje (Strubben) sla je RA en koerst op de kruising met fietspad en onverharde ‘Oude spoordijk’ RD over het bospad met witte keien.

Op einde pad steek je de verharde ‘Asserstraat’ (Rolde-Assen) over, slaat op het fietspad RA en neemt meteen de eerste onverharde weg stomp LA.

5 Aan einde pad koers je RD het verharde weggetje op, neemt het eerste zand/graspad LA en blijft op de schuine T-splitsing RA het doorgaande onverharde pad volgen.

Bij ‘Deurze’ op de verharde weg aangekomen sla je RA en neemt in het dorpje het eerst fietspaadje LA.

Waar fietspad naar links (naar de fietsbrug) afbuigt, koers je RD het onverharde paadje op.

Wandel het paadje uit en je bent terug waar je begon; Eetcafé De Aanleg.

Einde van deze Wandel-weg-route.

We hopen dat je genoot van deze voettocht en ontvangen graag je reactie op …

Deze tocht werd met zorg samengesteld. Mocht je toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan wordt melding hiervan erg op prijs gesteld. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Uiteraard volg je deze route op eigen risico.

Ommetje Oost van Assen, januari 2014. © Dave Bekkema.

Gecontroleerd en gewijzigd in augustus 2016.