Langs dijk & Dorestad (23 km)

Fiets-/wandelroute Langs dijk en Dorestad is een interessante maar vooral ook ontspannen voettocht van ca 22 km (+/- 6,5 uren). Langs de uiterwaarden aan weerszijden van de Nederrijn neemt zij u (met behulp van tweemaal een veerpond-oversteek) mee van Amerongen naar Wijk bij Duurstede, visa versa. Onderweg geniet u van fraaie vergezichten. Bijzondere aandacht verdienen het Kasteel Amerongen, de in oude luister herstelde Amerongse Bovenpolder en de ruïnes van schilderachtig Wijk bij Duurstede. Bekend is dit zeer oude stadje vooral ook door zijn Graanmolen Rijn en Lek, gebouwd op één van de stadspoorten.

Het parcours bestaat grotendeels uit de (verharde) dijken langs de Rijn. Ook uitermate geschikt dus als trainingsparcours voor dé Vierdaagse. Vooral op het laatste deel van de route kunt u last hebben van enig verkeer. Vermijdt daarom de spitsuren! Begin/eindpunt Amerongen (Ut) is per OV bereikbaar.

start- en eindpunt

Het voormalig gemeentehuis Amerongen, tegenover de kerk

Hof 1

3958 CH Amerongen (Ut)

(De torenspits in dit oude deel van het dorp heeft u al gauw in het vizier)

OV: NS station Zeist, bushalte ‘Amerongen dorp’

N51 59.892 E5 27.644

tips voor onderweg

Langs dijk & Dorestad

SMS regioweer: WR ‘spatie’ ‘plaats’ 2020

Draag stevige schoenen

Onderweg komt u horeca tegen

Neem voldoende proviand, uw camera

en verrekijker mee

Honden zijn aangelijnd welkom op deze tocht

Respecteer de natuur

Geniet en haast u niet

Routebeschrijving

1 Startend vanuit Hof 1 gaat u naar rechts en slaat linksaf om de kerk heen de Nederstraat in, richting Rhenen. Op de driesprong koerst u naar rechts de Zandvoort in. En gaat vervolgens bij huize ‘Zandvoort’ rechtsaf het onverharde pad op. Volg dit pad naar Kasteel Amerongen. Aan het eind op de kasteelwal geklommen, slaat u linksaf.

Het huidige kasteel is gebouwd in 1680 en in het prille begin van deze eeuw grondig gerestaureerd. Het oorspronkelijke exemplaar werd ooit door de Fransen volledig verwoest.

2 Aan het einde van het pad gaat u linksaf de verharde weg op.

U wandelt op dit moment door de Amerongse Bovenpolder. Rechts van u werd door Staatsbosbeheer in dit stroomdal het Laarzenpad uitgezet. Tijdens het voorjaar kan de wandelaar hier genieten van de bloemrijke hooilanden. In de winter van grote groepen verschillende soorten ganzen- en eenden. Na soms duizenden kilometers vliegen komen ze hier rusten en bij-eten. Pas als de natuur zich weer voldoende heeft ontwikkeld, haar zaden heeft verspreid en jonge insecten zijn uitgevlogen, mag er in de tweede helft van juni worden gestart met hooien.

In de hele Bovenpolder is veel werk verzet om dit bijzondere gebied weer in zijn originele staat te herstellen en de oorspronkelijke flora en fauna een nieuwe kans te geven.

Tussen de Rijn en de oude rivierarm De Hank ziet u nog boven de rivierklei uitstekende stuifduinen.

Laat u aan het eind van de weg met het veer verschepen naar de overkant van de Nederrijn (verbinding Amerongen – Eck en Wiel). Wandel op de dijk aangekomen naar rechts, richting Maurik en blijf de dijk volgen. Koers op de kruising bij ‘Het eiland van Maurik’ rechtdoor in de richting Wijk bij Duurstede.

Met het dorp Maurik aan uw linkerhand, blijft u de Rijnbanddijk vervolgen. Ook waar de doorgaande weg in het dorp Rijswijk afbuigt naar links, koerst u rechtdoor en wijkt niet van de dijk.

Het dorp Rijswijk verlatend, heeft u rechts een fraai uitzicht op Wijk bij Duurstede.

Waar de Rijn Lek wordt ligt Wijk bij Duurstede. Lang geleden (in de jaren 750 tot ver in 800) een van de belangrijkste handelssteden van Europa. Door plunderende Noormannen en een rivier die zijn looprichting wijzigde, had ‘Dorestad’ later echter nauwelijks nog bestaansrecht. En zochten de stedelingen hun heil elders. In de directe nabijheid van het vervallen Dorestad zou rond 950 ‘Wijk bij Dorestad‘ (Duurstede) zijn gesticht. Nadat in 1301 stadsrechten waren verkregen, werd Wijk bij Duurstede een kleine 150 jaar later (tot 1580) woonplaats van de Utrechtse bisschoppen.

3 Aan het einde van de dijk slaat u op de T-splitsing rechtsaf en volgt richting Wijk bij Duurstede.

Scheep in op het Wijkseveer en vaar nogmaals de Rijn over. Voor het informatiebord aan de overkant gaat u naar rechts het fietspad op. Houdt op de Y-splitsing (bij stenen picknicktafel) links aan en steek vervolgens rechtdoor de verkeersweg over (let op).

Koers in dezelfde richting de verharde ‘Singel’ op en direct daarna het onverharde voetpad rechts. Kies het bruggetje links en volg het pad rechtdoor tot aan de ruïnes.

Deze ruïnes van het sinds begin 18de eeuw bouwvallige slot Duurstede werden halverwege de 20e eeuw gerestaureerd. Wilt u deze voormalige en tijdig gedwongen residentie van de bisschoppen van Utrecht wat nader bekijken, wandel dan even de ophaalbrug over. (Keer terug naar dit punt.)

4 Vervolg uw tocht langs het pad rechts om het kasteel heen. Kies (na het bankje) de eerste afslag rechts, steek het bruggetje over en passeer de toegangspoort met smeedijzeren hek.

Koers rechtdoor de Muntstraat in en sla aan het einde linksaf. Kies de Peperstraat links en ga op de markt rechtsaf.

Lunchtip: op de markt vindt u diverse horeca.

Koers rechtdoor en volg Rijnstraat. Sla rechtsaf en steek schuin links de parkeerplaats en drukkere weg over. Volg deze weg de dijk op en kies vervolgens links de Rijndijk.

Tot u in Amerongen bent wijkt u niet meer van de dijk.

5 Terug in Amerongen wandelt u rechtdoor langs Herberg Den Rooden Leeuw. Langs kasteelmuur en -poort houdt u koers tot aan de kerk. Sla linksaf en u bent terug op het eindpunt van deze route.

Wij hopen dat u heeft genoten van deze voettocht en ontvangen graag uw reactie…

Deze route werd met zorg samengesteld. Mocht u onverhoopt toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken (of wijzigingen in het landschap), meld dit dan vooral even. Vooral ook toekomstige wandelaars na u zullen dit zeker waarderen. Het volgen van zo’n wandel-weg-route is natuurlijk geheel op eigen risico.

Langs dijk en Dorestad, juli 2005. Auteur: Dave Bekkema.

Gecontroleerd, tekst gewijzigd en GPS aangemaakt in januari 2018.

Deze route werd mede mogelijk gemaakt door Chaletpark & Camping de Tabaksschuur.