Langs de Fruittuin (7,5km) Wezuperbrug Dr

Een bescheiden tocht naar een bijzonder doel; de Fruit(pluk)tuin bij Wezuperbrug. Onderweg genietend van een afwisselend landschap met open bos, (recreatie-)plassen en fraai akkerland aan weerszijden van het door landschap minnenden zo geliefde ‘Oranjekanaal’.

Langs de fruituin Wezuperbrug

Start-/eindpunt in het Drents dorpje Wezuperbrug is -niet direct- per OV bereikbaar (0,5 uur lopen vanaf Wezup). Je hond mag wel mee op pad.

Start- en eindpunt

Molecaten (vakantie)Park Kuierpad

Oranjekanaal Noordzijde 10-A

7853 TA Wezuperbrug

Je auto kun je kwijt op de parkeerplaats;

N52 50.418 E6 43.425

Tips voor onderweg

– RA = rechtsaf, LA = linksaf, RD = rechtdoor, P- = paddenstoel

– Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

– Onderweg kom je geen horeca tegen

– Neem voldoende proviand mee

– Honden zijn welkom op deze tocht

– Respecteer natuur en landschap

– Geniet en haast je niet

Routebeschrijving

1 a.Vanaf de parkeerplaats wandel je terug naar het kanaal en slaat op de weg RA, het dorpje in. Ga bij de brug RA de Albert Oostingweg op.

1. Langs de Fruittuin

i) Het 48 km lange Oranjekanaal werd tussen 1853 en 1861 aangelegd om ontsluiting de enorme veengebieden in de Zuidoosthoek van Drenthe te ontsluiten. Ook wilde men de bij het graven vrijkomende zwerfkeien gaan verhandelen.

2. Beide werden geen succes. Ook na verbreding (als werkverschaffingsproject) in 1923 voeren er maar weinig schepen door het kanaal.
  3. De betekenis van het kanaal voor de flora en fauna van het gebied werd echter steeds groter en ontwikkelde het zich onbedoeld tot een landschappelijk waardevol gebied.
  4. Wandel het dorpje uit en neem het eerste bospad RA. Blijf het paadje met de omheining van het vakantiepark aan je rechterhand volgen, ga op de kruising van paadjes RA en blijf de omheining volgen.
  5. Na een haakse linkse bocht ligt ergens aan je rechterhand evenwijdig aan het pad, een langgerekte zwemplas op het park. Het pad wordt wat breder. Blijf hem volgen.

2 a. Op de eerstvolgende kruising ga je RA en volgt het brede pad, nog steeds op de grens van Park Kuierpad.

1. Waar het pad een haakse bocht naar links maakt, ga jij RD over het schuin naar rechts buigend bospaadje. Volg dit slingerpaadje en sla op de eerstvolgende kruising RA. Even verder ligt opnieuw Park Kuierpad aan je rechterhand.
  2. Waar het pad zich met een haakse bocht naar links definitief van het park wegbuigt, neem je vervolgens (zo’n 100m voor de houten slagboom) het minibospaadje LA.
  3. Laat je niet afleiden en blijf dit struinpaadje doorgaand volgen tot op het verharde weggetje met houten slagboom. Sla hier RA.

3 a. Steek middels de fiets-/voetbrug het Oranjekanaal over. Sla aan de overkant RA, bekuier het weggetje langs de oever en neem al snel de eerste onverharde weg LA het bos in. En kort daarop het onverharde pad RA (is tevens MTB-route).

1. Waar MTB-route algauw een bocht naar rechts maakt, koers jij RD en wandelt het pad uit. Ga vervolgens op de T-splitsing RA, wandel het bos uit en sla op de zandweg LA.
  2. Volg de bosrand, wandel in de boshoek met het pad mee RA langs de bosrand.

4 a. Let op! Laat het doorgaande ‘gras’pad verder voor wat het is en wandel gewoon met het pad mee LA het bos in.

1. Na een (aan je rechterhand) gepasseerd open gebiedje in het bos, ga je op de dan eerstvolgende kruising van paden RA.
  2. i) Je passeert (aan je rechterhand) een (voormalig) heideveldje. Op dit moment overheerst het pijpenstrootje.
  3. Wandel het bos uit en koers RD over het graspad door de akkers.

5 a. Op einde pad sla je, op het fietspad langs de verharde weg aangekomen, RA. Na zo’n 900m ligt aan je rechterhand de ‘Fruit(pluk)tuin’ van Wezuperbrug; een bezoekje zeker waard.

1. i) De Fruittuin; een uit de hand gelopen hobby, wat een <u>vrij toegankelijke</u> fruit-pluktuin werd. Inmiddels werpt ook een nieuwe ‘honing’-hobby zijn/haar vruchten af.
  2. Vervolg na het bezoek je tocht over het fietspad en wandel door naar Wezuperbrug.
  3. Steek de brug over, sla op Oranjekanaal N.Z. RA en wandel terug naar waar je begon; Molecaten (vakantie)Park Kuierpad. Einde van deze Wandelwég-route.
Wezuperbrug
Foto: Antoine, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

De tocht werd met zorg samengesteld. Mocht je toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan wordt melding hiervan erg op prijs gesteld. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Uiteraard volg je zo’n beschreven wandelwégroute op eigen risico.

Langs de Fruittuin, juli 2017 Auteur: Dave Bekkema

Meer weten over Wandelmagazine? Bekijk hier onze abonnementen!