En dan toch de Polder in (12km) Beek GLD

Dwaal eens in het voetspoor van vele fotografen en andere beeldend kunstenaars door het gevarieerde landschap van de Nijmeegse heuvelrug en geniet van de prachtige verzichten op o.a. de Ooijpolder met bijna geheel verdronken Persingen; het kleinste dorpje van NL. Bezoek onderweg de miniatuurlandschappen van Vereniging Nederlands Cultuurlandschap, het Opvang en Adviescentrum Das & Boom, ontdek een voormalig grenskantoor en maak kennis met het ‘wasvrouwtje van Beek’. En laat het uiteindelijk nog even bezinken in de fraaie binnendijkse Ooijpolder zelf. Een tikkeltje grensoverschrijdende tocht door een bijzonder stukje eigen buitenland.

Start-/eindpunt bij Gelre’s Berg en Dal is helaas niet met OV bereikbaar, maar als je in naburig Beek insteekt lukt het wel. Ook is er een GPS-versie beschikbaar en je hond mag deels aangelijnd mee op pad.

start- en eindpunt

En dan toch de Polder in

Pannenkoeken restaurant

De Duivelsberg

Duivelsberg 1

6572 BE Berg en Dal

GPS coördinaat N51 49 161 E5 56 600

OV Beek: uitstappen bij Hotel ’t Spijker

en starten na ‘Pauzetip’ onder punt 2

tips voor onderweg

– Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

– Draag stevige waterwerende (wandel)schoenen

– Onderweg kom je horeca tegen

– Neem voldoende proviand, je camera en verrekijker mee

– Honden zijn deels aangelijnd welkom

– Respecteer natuur en landschap

– Geniet en haast je niet

Routebeschrijving
1 Verlaat het terras van het restaurant en sla meteen op het half verharde weggetje RA. Negeer de onverharde weg links en kies meteen het bospaadje LA. Volg dit verder evenwijdig aan de weg lopende paadje tot het eind.
Passeer de houten slagboom links en ga meteen RA.

Blijf het (nog steeds evenwijdig aan het weggetje lopende) pad volgen tot op de T-splitsing met onverhard pad. Sla RA en meteen daarna (op het half verharde weggetje) LA.
Neem het eerstvolgende ‘holle’ pad scherp RA (niet het trappetje op). Blijf de holle weg volgen en sla op de eerstvolgende kruising met bospad LA omhoog.

2 Volg de haakse rechtse bocht in het pad (rode paaltjes), kruis het beekje en sla op het half verharde weggetje LA.

1. i) Stichting Das & Boom (opvang en adviescentrum voor de beschermde diersoort Das) en de minilandschappen van Vereniging Nederlands Cultuurlandschap liggen ergens aan je rechterhand. Ga voor een bezoekje eerst even zo’n 300m RA en keer daarna terug om je route te vervolgen.

Pad wordt smaller, stijgt en wordt weer breder. Sla pas na ruim 600m op de eerstvolgende T-splitsing (met bank) RA. Hou ook op de eerstvolgende Y-splitsing RA aan en sla pal voor het heggetje LA. Volg dit paadje en passeer twee klaphekjes.

i Let tussen de hekjes op het fraaie uitzicht aan je linkerhand op o.a. het beroemde kerkje van Persingen, het kleinste dorpje van NL.

Wandel het pad uit (gaat over in verhard weggetje) tot je op de Rijksstraatweg in Beek-Ubbergen beland. Hier sla je LA (je passeert hotel Musschenberg) en wandelt het centrum van Beek in.

1. i) Onderweg passeer je (op huisnr 158-160) het voormalig grenskantoor, uit de tijd van voor de annexatie van Duits grondgebied. Let even op het bijzondere luifeltje.

Pauzetip:
    je passeert (aan je rechterhand) Hotel ’t Spijker; een geliefde uitvalsbasis van wandelaars, fotografen en beeldend kunstenaars. Sowieso een aanrader voor een korte of langere pitsstop.i) Let ook even op het in 1286 gebouwde kleine Bartholomeuskerkje aan je linkerhand. In dit historisch monument en ‘’juweeltje van Beek’’ trouwen jaarlijks heel wat bruidsparen en zijn er vele exposities en concerten te beleven.

Beek’s ‘beekje’ ontspringt in de plooien van de Nijmeegse heuvelrug en loodst haar regen- en bronwater, door onder andere de straten hier, de fraaie ‘Ooijpolder’ in.

Op verscheidene plekken in Beek vind je nog stuwbekkentjes terug; ooit aangelegd ten behoeve van de wasserijen waar het dorp bekend om was.

Blijf de Rijksstraatweg richting Ubbergen volgen tot net voorbij de driesprong met wegwijzer Nijmegen, Kleve enz.

3 Ga direct na de watermolen en ‘wasvrouwtje’ (tegenover het gemeentehuis) LA het verharde pad op langs het witte huis. Klauter de trap op, passeer het waterbekkentje en volg verder het onverharde pad langs het beekje.

Neem na ca 130m stomp rechts de trappen. Kruis middels deze trappen het minibeekdal en neem bovenaan het linker pad.

i) Je passeert de befaamde ‘Kabouterboom’ (meerdere vandalisme-branden overleefde hij). Pal voor deze Neerland ’s dikste kastanje boom (8,5m omvang) ligt de bron van ’t Beekse beekje.

Ga met de links/rechts-slinger mee en sla na de woning op de t-splitsing RA. Volg deze onverharde weg tot het open landschap aan einde pad.

Wandel stomp links verder over het paadje langs/door de bosrand. Negeer zijpaden en neem pas na ruim 300m de onverharde weg dwars over het open veld. Sla op einde pad op de schuine T-splitsing LA.

4 Neem nu de eerstvolgende onverharde weg LA. Je loopt door de open zogeheten ‘Elyzeese velden’ en houdt op de eerstvolgende Y-splitsing RA aan.

1. i) Na zo’n 80m heb je aan je rechterhand een prachtig uitzicht op het kerkje van ‘Persingen’. Bij goed helder weer kun je in de verte zelfs Arnhem zien liggen.

Ga op het klinkerweggetje aangekomen LA en meteen weer RA en sla op einde open veld scherp RA.

i) Het fraai onderkomen van woonvereniging ‘Bronhuize’ aan je linkerhand ontleent haar naam aan de door toenmalig stadsgeneesheer Johan Hartman hier ontdekte helende bron.

Passeer het klaphekje, sla op de ‘Rijksstraatweg’ LA en meteen weer RA de Kasteelselaan in. Neem daarna meteen het eerste straatje LA.

Straatje gaat na de huizenrij over in onverhard pad. Kies na circa 50m RA het trapje, neem de vlonderbrug en sla op de T-splitsing RA. Koers na een volgende vlonderbrug RD en klauter middels de hoge witte voetbrug de N325 (Nijmegen-Kleve) over.

i) Voetbrug de ‘Springplank’, een jonge schakel in een oud boerenland-paden-netwerk. Let op het fraai ruim zicht over de binnendijkse Ooijpolder.

5 Koers aan de overkant doorgaand stomp LA het boerenland pad op. Volg verder het schouwpad tot aan de bredere wetering ‘Het Meertje’ en kuier met het graspad mee LA naar het Persinger (voet)Veer.

Neem het pondje, wandel aan de overkant RA de verharde weg op en sla vervolgens de verharde Persingensestraat in.
Doorkruis het ‘kleinste dorpje van NL’ en bewonder haar zo vaak op doek, papier en gevoelige plaat vastgelegde unieke, middeleeuws Gotisch kerkje.

i) Voordat de Ooijpolder werd bedijkt, hield de Waal hier nogal eens huis en verslond grote delen van ooit de zelfstandige ‘Heerlickheijt Persinghen’. Het minidorpje op een oud rivierduin telt nu niet meer dan een kerk en enkele boerderijen. Het kerkje wordt voornamelijk nog gebruikt als trouwlocatie, voor uitvaarten en het houden van exposities.

Blijf de doorgaande Persingensestraat gewoon volgen.

1. i) Persingen weer verlaten tref je aan je rechterhand in het landschap archeologisch monument kasteel van Persingen aan (enkel nog een flinke bult vol resten). Ook het bordje ‘Stenen Gevel’ ergens langs de weg duidt op gevonden sporen van vroegere bewoning.

Hou koers tot aan de ‘Sint Hubertus(verkeers)weg’.

6 Sla hier op het fietspad RA en kies meteen na het water (Het Meertje) het graspad LA. Wandel het pad langs het water helemaal uit.

1. i) Links voor je ligt op een steenworp afstand het Duitse dorpje Zyfflich. In haar straten vind je tegenwoordig meer auto’s met gele dan met witte nummerborden.

Sla op einde pad op verhard fietspad LA en na 60m RA.

Let op! Hondenbezitters gaan binnen het verboden-voor-honden-seizoen (zie bord) nog even RD, nemen de volgende afslag RA en volgen het pad langs de andere kant van het ‘Wylerbergmeer’.

Blijf het pad volgen, bereik op einde pad middels sluisje en hekje de Rijksweg (N325) en sla op het parallelle fietspad RA.

7 Steek bij de wegwijzer LA de Rijksweg over (Rijksstraatweg van Beek op). Wandel op het fietspad even RD, kruis het ‘beekje in het pad’, steek doorgaand de Rijksstraatweg over en ga het bospaadje op (Nijmegenpad). Sla meteen LA en klauter de ‘Duivels’berg op. Hou vol tot aan de kruising.

i) De trappen aan je linkerhand leiden naar een fraai uitkijkpunt; ooit de fundamenten van een burcht. Erachter ligt een lager uitzichtpunt met een prachtige uitzicht op de Ooijpolder.

Sla op de kruising RA en kuier door tot aan ‘pannenkoekenrestaurant De Duivelsberg’.
Einde van deze Wandel-wég-route.

Wij hopen dat je genoot van deze voettocht en ontvangen natuurlijk graag je reactie…

De tocht werd met zorg samengesteld maar onduidelijkheden in route of routebeschrijving zijn natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten. En dit geldt zeker ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Op- of aanmerkingen zijn dan ook van harte welkom. Uiteraard volg je deze route op eigen risico.

En dan toch de Polder in, juli 2014. Auteur Dave Bekkema.

Gecontroleerd, tekst gewijzigd en kaart vervangen in mei 2016.