Drenthe ten voeten uit 01 (25km)

Wandel zo’n 6 uur door heide-, bos-, es- en idyllische beekdallandschappen, maak kennis met typisch Drentse dorpen als Gasteren, Zeegse en Anloo en ontdek prehistorische hunebedden en andere monumenten. En wie weet, kom je ook de herder nog tegen.

Start-/eindpunt Gasteren is per OV bereikbaar en je hond mag mee op pad. Ook is er een GPS- en een ‘35km’ versie beschikbaar.

Start- en eindpunt

OV: uitstappen bushalte Oudemolenseweg

Tips voor onderweg

– RA = rechtsaf, LA = linksaf, RD = rechtdoor, P- = paddenstoel

– Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

– Horeca bij startpunt en na ca: 10,5km in Schipborg / 16km in Anloo

– Neem voldoende proviand mee

– Honden zijn deels aangelijnd) welkom op de tocht

(bij een begrazingsgebied is een omleiding gemaakt)

– Respecteer natuur en landschap

– Geniet en haast je niet

Routebeschrijving

1 a. Wandel vanuit Restaurant Brinkzicht naar het kruispunt en sla LA richting Loon/Assen.

1. Neem de eerste straat RA (Gagels). Op de driesprong hou je rechts aan het dorp uit.
  2. Neem de tweede zandweg RA (langs bosrand).
  3. Sla op de verharde weg RA, wandel vrijwel meteen schuin LA de parkeerplaats op en hou de linkerkant aan.

Let op! Hondenbezitters wandelen nog even RD en nemen -na de parkeerplaatstoegang voor auto’s- het eerste bospaadje LA (bordje ‘opengesteld’). Ga vervolgens op de zandweg met fietspad LA. Neem dan het derde ‘toegankelijk’ pad/paadje LA (blauwe paalkop), volg het doorgaande pad en ga verder onder punt 2b ‘…het eerste onverharde pad RA’.)

1. Neem voor het infobord het paadje LA en sla meteen na het veerooster met poortje RA, richting hunebed (D10).

(i) Op zoek naar interessante voorwerpen voor een tentoonstelling werd met hunebed D10 in de 19e eeuw door toenmalige eigenaren nogal slordig omgesprongen. Het had toen nog drie dekstenen. Dit gebied (Gasterse Duinen) wordt keurig onderhouden door Schotse Hooglanders.

2 a. Ga bij dit hunebed LA en neem smal pad heideveld op; blijf het pad over het hoge duin volgen in dezelfde richting.

1. Blijf op eind heide het doorgaand pad volgen en neem daarna het eerste onverharde pad RA.

3 a. Buig aan het eind van dit pad mee naar rechts en volg de houtwal.

1. Koers vervolgens rechtdoor, vlonder/bruggetje over.

(i) Je kruist hiermee het beekje ‘Anlooër Diepje’, één van de vele bovenlopen en -loopjes van de Drentsche Aa. Je zult hem nog eens ontmoeten op deze tocht.

2. Sla na de vlonder LA, volg het paadje door de bosrand en sla op de eerste kruising LA.

(i) Let aan je linkerhand op het fraaie uitzicht op stroomdallandschap Drentsche Aa.

4 a. Neem na ca 200m LA de hoge voetbrug over de beek, sla aan de andere kant LA en volg de rechteroever.

1. Beek buigt af naar links. Volg pad en hou op de Y-splitsing RA aan.
  2. Neem het eerste pad (bij picknickbank) LA en sla vervolgens op het klinkerweggetje RA.
  3. Koers op einde klinkerweggetje verder over het evenwijdig lopende bospaadje aan je linkerhand, en neem meteen het eerstvolgende bospaadje RA.
  4. Blijf dit paadje door de bosrand voortdurend volgen en hou de graslanden aan je rechterhand.

5 a. Sla op de T-splitsing met zandweg LA, blijf dit brede pad voorlopig volgen en sla pas na ca 750m weer LA (struinpaadje door smalle houtsingel).

1. Neem in het heuveltjesbos het tweede pad RA, ga voor de ven LA en meteen weer RA.
  2. Volg het pad met kort de fraaie ven aan je rechterhand en wandel vervolgens RD over heide en zandverstuiving tot op de afrastering (van Hotel De Zeegserduinen).
  3. Sla voor deze omheining RA en wandel door tot op het weggetje met fietspad.
  4. Sla op dit weggetje LA en ga bij het hotel RA langs parkeerplaats, het ‘Karrespoor’ op.
  5. Koers op de kruising met Veenplasweg RD (Karrespoor wordt Dennenlaan).

6 a. Sla op einde Dennenlaan op de zandweg (met fietspad) LA en neem vervolgens meteen het eerste fietspad RA.

1. Je kruist het beekje ‘Zeegserloop’, passeert in de rechtse bocht een bankje en slaat in de volgende flauwe ‘linkse’ bocht RA over de dam het graspad op.
  2. Blijf dit graspad volgen tot het houten vlonderbruggetje over de ‘Zeegserloop’ (zie ook de gele nummerbordjes).

(i) Vele bovenlopen en –loopjes voeden de Drentsche Aa. De Zeegserloop is er één van.

1. Steek het bruggetje over en blijf het graspad tot het eind (bij klaphekje) volgen. Passeer het hekje en ga verder over het erachter liggende bredere pad.
  2. Blijf het landelijke pad door het beekdal (ergens aan je linkerhand stroomt de Aa) volgen tot het eind, en sla dan (bij P.22145) LA richting Zuidlaren.

Pauzetip: De eerste 10,5km zitten erop. Na de brug bereik je café-restaurant ‘De Drentsche Aa’, met beschut terras ontspannend dicht op de beek.

7 a. Vanuit café-restaurant ‘De Drentsche Aa’ ga je RA naar Schipborg, slaat op einde weg LA en neemt meteen het eerste weggetje RA (Holledrift).

1. Weggetje wordt onverharde weg. Hou op de splitsing rechts aan en blijf het pad volgen tot op de bosrand aan je linkerhand.
  2. Neem hier het eerste bospaadje LA, hou op de splitsing even voor de autoweg (N34) rechts aan en blijf het bospaadje volgen.
  3. Koers op de kruising RD het meer open gebied in en ga op einde pad RA.
  4. Ga met de linkse bocht mee en blijf doorgaand de zandweg volgen. Ga op de driesprong na het huis aan je linkerhand LA en door het klaphek de hei op (begrazingsgebied).
  5. Koers RD, verlaat het begrazingsgebied aan de overkant door het klaphek en sla RA.

8 a. Volg op einde pad (bij P-24348) LA de zandweg met fietspad.

1. Ga op de kruising (bij P-22061) RA en wandel deze brede boslaan helemaal uit.

9 a. Zandweg wordt verharde (Bos)weg, wandel hem uit en sla RA (Lunsenhof).

1. Neem de eerste afslag LA (Lunsenhof) en passeer <i>Informatiecentrum Homanshof met theeschenkerij van Staatsbosbeheer</i>.
  2. Je komt uit op de hoofdstraat ‘Brinkstraat’. Sla hier RA.

Pauzetip: je hebt nu zo’n 16km afgelegd en kunt hier kiezen uit twee horeca.

1. Wandel met de linkse bocht mee richting Assen en sla meteen na Drenthe Hotel ‘De (witte) Koningsherberg’ LA de ‘Anderscheweg’ in.
  2. Neem meteen daarna de eerste zandweg + fietspad LA (richting Eext) en volg dit brede pad over de hoge ‘Zuid esch’.

(i) Al in de vroege middeleeuwen vestigden boeren zich op ‘eschen’ (hoge zandgronden), waarop ze ook hun gewassen konden verbouwen. Vaak in de nabijheid van een beekdal. De lagere, vochtige groenlanden werden gebruikt voor beweiding en hooiwinning.

10 a. Let op! Het bosgebied bereikt, neem je de tweede afslag LA, blijft dit pad volgen en gaat voor het weiland met de scherpe bocht mee naar rechts.

1. Blijf het doorgaand pad volgen, negeer zijpaden en sla op de T-splitsing voor weilanden RA.
  2. Volg deze zandweg tot pal voor het open heidegebied aan je linkerhand.
  3. Neem hier het heidepaadje LA (gele paalkop) en blijf het tot het einde volgen.
  4. Sla hier op de T-splitsing met brede zandweg RA en (let op!) neem na het Verzetsmonument ‘Onderduikershol’ aan je rechterhand’ het eerste pad LA.
  5. Ga op de eerstvolgende kruising RD het smalle bospaadje op en blijf hem tot het einde volgen.

11 a. Op deze T-splitsing met zandweg pal voor de fraaie visplas sla je RA.

1. Pad wordt verharde weg, volg hem tot de (fiets)wegwijzer en neem de brede zandweg RA richting Anloo.
  2. Neem vervolgens het eerste onverharde pad LA en hou bij de gele paalkop links aan richting heide.
  3. Volg dit doorgaande paadje en wandel hem uit.
  4. Ga op einde paadje RA (bij gele paalkop), wandel dit pad (geel volgend) uit en sla op de kruising (bij perceelnummers 32 en 36) weer RA.
  5. Koers op de eerstvolgende kruising RD.

(i) Je hebt nog maar ca 5km te gaan. Geniet ervan!

12 a. Neem nu het eerste pad LA en koers tweemaal op een kruising RD…

(i) Let op! De eerste kruising geeft rechts uitzicht op hunebed D11. Links van het pad liggen in het bos meerdere prehistorische grafheuvels.

1. Blijf het doorgaande pad volgen en negeer verder elk zijpad tot einde bos.
  2. Sla na het veentje (Gagelveen) op de verharde weg LA.

13 a. Kort daarna op de kruising (met bordje ‘Torenweg’ en infobord ‘Anlooër diep’) ga je RA het half verharde pad in.

1. (Let op!) Pak in de rechtse bocht het graspaadje achter het klaphek aan je linkerhand, en doorkruis (ook middels vlonders) het smalle stroomdal van het Anlooër diep.

(i) Zo’n 1,5 km zuidelijker liggen de wortels van dit beekje.

1. Sla, op einde paadje aan de overkant, op de boerenzandweg RA.
  2. Neem het eerstvolgende paadje LA (zie vlonder) en wandel tussen houtwal en prikkeldraad verder.
  3. Sla op einde paadje op de verharde weg RA en al na ca 40m weer LA (Ubbinksbos).

14 a. Neem nu het eerste bospaadje RA en hou meteen daarna op de splitsing weer RA aan.

1. Waar het pad naar rechts omhoog loopt, kies jij het paadje RD en buigt even verder met het paadje mee LA omhoog.
  2. Blijf na de slinger het paadje RD gaand volgen (buig niet af).
  3. Hou op einde pad RA aan en wandel dit pad langs akkers helemaal uit.
  4. Ga op de verharde weg LA en wandel door naar waar je begon; Restaurant Brinkzicht in Gasteren.

Einde van deze Wandelroute.

De tocht werd met zorg samengesteld. Mocht je toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan wordt melding hiervan erg op prijs gesteld. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Uiteraard volg je zo’n beschreven wandelwég-route op eigen risico.

Wij hopen dat je genoot en ontvangen graag je reactie….

Drenthe ten voeten uit, mei 2015. Auteur Dave Bekkema.