Drenthe te voet in 25 km

Zo’n vijfentwintig kilometer weg wandelen door Drenthe zoals Drenthe was en hopelijk altijd zal blijven; een gevarieerd landschap van gezellige brinkdorpen, hoge eschen, meanderende beken in lage stroomdalen, venen en vennen, bossen en uitgestrekte heide.

Start/eindpunt Gasteren is per OV bereikbaar. Helaas mag je hond even niet mee op pad.

Start- en eindpuntRestaurant Brinkzicht

Drenthe te voet

Brink 1

9466 PE Gasteren

N53 02.185 E6 39.858

Open in april: wo t/m zo van 10.30 tot 19.00 uur,

In mei t/m September: di t/m zo van 10.30 tot 19.00 uur,

In oktober t/m Maart: za en zo van 10.30 tot 19.00 uur.

Tips voor onderweg

RA = rechtsaf, LA = linksaf, RD = rechtdoor, P- = paddenstoel

Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

Horeca onderweg:

– Oudemolen, Herberg de Fazant (ca 8km na start, open om 11.00u)

– Balloo, Buurderij De Wilde Haan (ca 18km na start, open van 09.30-17.00u)

Neem voldoende proviand mee

Honden zijn helaas niet welkom op deze tocht

Respecteer de natuur

Geniet en haast je niet

Routebeschrijving.

1. Je start met de rug naar Brinkzicht en slaat op de kruising RA, richting Anloo.

Sla direct na huisnr. 18 RA en volg verder het boerenpad op de grens van bos en hoge esch* tot in de bosrand. Neem hier meteen het eerste bospad LA. Negeer zijpaden en blijf dit steeds smaller wordende pad/paadje volgen tot in de ‘’kuil’’ (een open laagte in het bos).

Sla hier RA, wandel op het driesprongetje RD en blijf dit slingerende paadje doorgaand volgen tot op een breder (boeren)zandpad. Sla hier LA en wandel het pad uit.

* Een es of esch is onlosmakelijk verbonden met een brink- of esdorp. Boeren vestigden zich ooit op hogere zandgronden aan de rand van lager gelegen beekdalen. Op de es verbouwden ze hun gewassen terwijl ze het vee de vochtige hooilanden lieten beweiden.

2. Sla op het verharde weggetje RA en vrijwel meteen weer LA, het paadje langs de houtwal in. Sla na de houten vlonder op de zandweg LA. Ga vervolgens op de eerste afslag RA en volg dit boerenpad tot het eind.

Steek stomp de verkeersweg met fietspad over, sla aan de overkant de zandweg in en blijf hem +/- 2Km volgen. (Aan je rechterhand stroomt het beekje Anlooërdiep).

3. Let op! Neem het eerste voetpaadje RA (na paal met blauwe kop en bankje), neem de vlonder en sla aan de overkant van het smalle stroomdal op de brede zandweg LA. Blijf deze zandweg tot het einde volgen (aan je rechterhand ligt landgoed Schipborg).

Sla op de T-splitsing met zandweg en fietspad RA. Neem het eerste bospad LA en meteen weer RA (voor de blauwe paalkop).

4. Wandel door tot de hoge voetbrug aan je linkerhand, steek hiermee de <i>Drentsche Aa*</i> over en volg het voetpad stroomopwaarts langs de rechter oever tot op de Y-splitsing.

Ga hier LA, volg deze zandweg langs het stroomdal tot op het verharde fietspad en sla LA.

Wandel het fietspad uit en sla in de kleine buurtschap met molen op het asfaltweggetje ‘Molensteeg’ LA. Volg Molensteeg tot het eind.

Pauzetip: circa 400 meter naar rechts ligt in Oudemolen ‘Herberg de Fazant’. Openingstijden: gehele jaar van woensdag t/m zondag vanaf 11.00 uur. Keer erna terug naar dit punt.

* De Drentsche Aa, hoofdader van het Drents plateau, krijgt haar bekende naam eigenlijk pas wanneer ze Zuidlaren al voorbij is. Tot die tijd leent ze de naam van elk brink- of esdorp wat ze onderweg maar tegenkomt.

5. Steek de weg Oudemolen-Gasteren over en sla aan de overkant op de houten vlonder LA. Kruis de Drentsche Aa (Oudemolensediep) en ga op einde vlonder meteen RA het voetpad parallel aan zandweg op.Neem (bij hek) het eerste paadje stomp RA over het hooiland richting bos. Blijf in het bos het doorgaande paadje langs het stroomdal Oudemolensche Diep (verderop Gasterense Diep) volgen tot het eind (negeer zijpaden).

6. Ga op einde pad het bos uit, RD de zandweg op en sla meteen (na picknicktafel aan je linkerhand) RA. Kruis middels bruggetje het Gasterense Diep en sla na het hek LA. (SB 5.5). Volg de groene routepaaltjes van SB <i>De Heest*</i> in naar de lange houtwal.

Volg doorgaand het paadje over de houtwal (ook door de rechtse hoek) tot het eind.

Sla na einde houtwal LA (bij het bankje) het zand/graspad op. Pad gaat over in verhard weggetje, blijf hem volgen en neem na het wildrooster de ‘tweede’ zandweg LA. Bewandel deze zandweg met fietspad tot op de ‘kruising met weg + fietspad Loon-Gasteren’.

* De Heest; vroeger deel van het zuidelijker gelegen heidegebied Ballooërveld, later ontgonnen en vervolgens weer teruggegeven aan de natuur, is het gebied waar de beekdalen van het Taarloosche- en Gasterense Diep elkaar vinden.

7. Koers op deze kruising RD over het weggetje tussen ‘rechts de beek Looner Diep en zo meteen ‘links het Ballooërveld’.

Weggetje wordt algauw zandweg met fietspad. Blijf hem voorlopig even volgen en neem bij picknickbank en grondwatermeter de zandweg scherp RA. Wandel hem helemaal uit.

(Let op! Je gaat nu het beekdal in. Mocht het hier te nat zijn, wandel dan 350m terug, sla achtereenvolgens 3x RA en neem dan de eerste zandweg LA. Ga verder onder punt 8.)

Ga RA het stroomdal in en volg het graspad langs de beek Looner Diep tot op de verharde weg.

Sla hier LA en neem de eerste zandweg RA, de hoge Ballooër esch op.

8. Ga met de haakse bocht mee naar links en blijf dit pad op de grens van es en beekdal volgen tot na het hunebed. Voorbij dit hunebed neem je de eerste zandweg RA en slaat op de T-splitsing LA.

Koers in de rechtse bocht (bij paarse paalkop) RD over het veerooster het kleinschalig natuurreservaat ‘Kampsheide’ in.

Blijf dit kronkelpaadje volgen en negeer zijpaden. Verlaat het reservaat over het veerooster. Koers op de kruising met informatiebord RD de onverharde bosweg op.

9. Aan het eind ga je LA de verharde weg (‘ring’esdorpje Balloo in) en slaat achtereenvolgens bij P- 22869 LA en bij P- 21566 RA. Neem daarna meteen de eerste straat LA en wandel hem uit.

Pauzetip Aanrader: aan einde straat vind je even naar links aan de overkant de lunchroom van Buurderij De Wilde Haan (dagelijks open van 9.30-17.00u). Keer erna terug naar dit punt.

Op dit punt sla je RA en volgt het fietspad naast de weg richting Rolde. Neem voor de camping de eerste weg LA (Slokkert). Neem vervolgens (pal voor de linkse bocht in de weg) de eerste zandweg LA.

10. Direct daarna hou je op de Y-splitsing het doorgaande pad RA aan. Je zit op de ‘Oude Zuidlaarderweg*. Je passeert in dit begrazingsgebied 2x een veerooster en koerst (ook op de kruising met kunstwerk ‘houten schaap’) RD het Ballooërveld op.

Koers ook op de volgende (schuine) kruising RD en sla na ca 375m (voor het groepje grafheuvels) RA. Blijf het paadje tussen eikenwal en grafheuvel doorgaand volgen tot voor de ‘2e’ paarse paalkop.

Hou voor deze paarse kop LA aan en wandel door tot bijna aan het groene bankje.

Beklauter hier LA de lichte verhoging, hou RA aan en volg dit hazen-heidepaadje tot het eind. Paadje gaat met een linkse bocht over in graspad en brengt je terug op de brede Oude Zuidlaarderweg.

* Oude Zuidlaarderweg; ooit de hoofdweg Assen – Zuidlaren en onderdeel van de handelsweg Coevorden – Groningen. Als lange rechtlijnige golven in het terrein zijn even verderop de sporen van de vele wagens en koetsen van eeuwen her nog altijd zichtbaar. Vele malen werd de route een aantal meters verlegd omdat het pad door overgebruik onbegaanbaar was geworden.

11. Op deze Oude Zuidlaarderweg sla je RA en blijft hem doorgaand volgen, ook waar hij overgaat in verhard weggetje. Wandel door tot op de verkeersweg met fietspad (Loon-Gasteren)

Steek de weg over en sla op het fietspad RA, kruis het Gasterense Diep, neem meteen het eerste paadje LA en ga op einde pad RA de zandweg op.

Neem bij het verharde weggetje de links/rechts slinger en blijf het doorgaande onverharde pad volgen tot op de volgende verharde weg. Sla RA, hou op de dorpsrand links aan en volg het doorgaande weggetje (Gagels) tot brink en hoofdweg (Westeinde) in Gasteren. Wandel even LA en je bent terug waar je begon; Restaurant Brinkzicht, Gasteren.

Wij hopen dat je hebt genoten van deze voettocht en ontvangen graag een reactie…

De route werd met zorg samengesteld. Mocht je toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan stellen we melding hiervan erg op prijs. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Het volgen van deze tocht is uiteraard op eigen risico.

Drenthe te voet, december 2014 © Dave Bekkema

Tekst gewijzigd in maart 2015.