Reisverslag: La Roche-en-Ardenne

Als Hiker Online trekken we er geregeld op uit om in een uitdagende omgeving te wandelen en te genieten van het buitenleven. Met onze tochten willen we ons eigen enthousiasme voor wandelen (hiking), trekking en de ‘outdoors’ graag overbrengen op belangstellenden. Geïnteresseerden zijn van harte welkom om mee te gaan. We maken gedurende het hele jaar eendaagse wandelingen en trekken er minimaal drie keer per jaar een lang weekend op uit. Tijdens deze weekenden verblijven we, afhankelijk van het jaargetijde, in verschillende onderkomens. Dit kan zijn de open lucht, een tent, een blokhut, een gastadres o.i.d. We zoeken elke keer weer een nieuwe bestemming uit. Na eerdere hikes in de Belgische Ardennen, in de omgeving Eupen en Malmedy, stond nu La Roche-en-Ardenne op onze lijst om te verkennen. We hebben bedacht een aantal mooie hikes te maken in de omgeving van La Roche-en-Ardenne en op zondag te gaan kajakken op de Ourthe. Van te voren hebben we deze trip op onze website hikeronline.nl aangekondigd en diverse mensen uitgenodigd om mee te gaan.

Tekst en foto’s Jaco de Vries, Hiker Online

Het weekend van 29 september 2017 was het zover: onze derde trip dit jaar. Een jeugdvriend heeft zich aangemeld om mee te gaan. We zijn dit keer dus met z’n drieën en hebben er zin in! We vertrekken om 8.00 uur Amstelveen en pikken onze jeugdvriend op in Amersfoort. We hebben elkaar ruim 25 jaar niet gezien en hebben veel te bespreken. Door onze gesprekken, letten we niet goed op de navigatie en missen daardoor de juiste afslag bij Luik. Uiteindelijk vinden we de juiste route en vervolgen we onze weg naar La Roch-en-Ardenne.

Na een rit van zo’n 3 uur, checken we eerst in op camping L’Ourthe waar onze familietent staat. Een eenvoudig maar goed onderkomen voor de aankomende twee nachten op een leuke camping direct gelegen aan de Ourthe. Het water in de Ourthe staat laag en het is nog even de vraag of de geplande kajaktocht op zondag door kan gaan. We rijden naar het centrum van La Roche-en-Ardenne en bezoeken de plaatselijke office du tourisme. We informeren hier naar wandelroutes en kopen een geschikte wandelkaart van de omgeving. Het is prachtig weer en we verkennen La Roche-en-Ardenne, een stad met een rijke oorlogshistorie welke in 1944 zwaar getroffen is door Amerikaanse bombardementen. Hoog boven het dorp ligt het kasteel, een feodale burcht met schietgaten en kerkers die nog steeds een sfeer uitademt van Middeleeuwse tijden. Gezien de tijd besluiten we een route van circa 8 kilometer te lopen aan de noordkant van La Roche-en-Ardenne. Vanuit het dorp maken we een steile klim omhoog. De kuiten krijgen het direct zwaar te verduren maar worden al snel beloond met mooie uitzichten op het dorp. Ondanks de slechte bewegwijzering blijven we op het goede spoor en genieten van de prachtige omgeving. Het laatste stuk van de route loopt langs het kasteel. Terug in La Roche-en-Ardenne belanden we op het terras en in het late zonnetje genieten we van een heerlijk drankje en ons avondeten. We hebben de eerste kilometers in de benen en kijken uit naar de dag van morgen.

Na een goede nachtrust worden we zaterdagochtend wakker met veel, heel veel regen. De buienradar laat zien dat het voorlopig niet gaat stoppen. We nemen uitgebreid de tijd voor het ontbijt en beslissen zo rond 10.30 uur, als de regen iets afneemt, op pad te gaan. We lopen aan de hand van de wandelkaart en kiezen ervoor om wandeling 10 te maken, een wandeling van 18 kilometer ten westen van La Roche-en-Ardenne. Gehesen in onze regenponcho’s gaan we vol goed moed op stap. Het is een stuk frisser dan vrijdag maar na de eerste klim omhoog moeten we al een laagje van onze kleding uittrekken. Het advies om enigszins koud te vertrekken om je daarna warm te lopen waren we even vergeten. Wederom worden beloond met een prachtig uitzicht over La Roche-en- Ardenne en op de Ourthe. Doordat het regent en het  erg vochtig is, is het uitzicht beperkt. Toch lukt het ons om een paar mooie foto’s te maken. De wandeling gaat verder door bebossing, langs beekjes, open stukken, over bruggetjes, langs dichte begroeiing: erg gevarieerd. Doordat het zoveel regent horen we overal het geluid van kletterend en stromend water wat vanaf de berg naar beneden komt. We wandelen verder en genieten van alles wat we zien: de herfstkleuren, bloemen, gekleurde paddenstoelen.

Het landschap is heuvelachtig, glibberig en onze hiking pools zijn hier onmisbaar. Onze lunch gebruiken we op een enigszins beschutte plek door de dichte begroeiing van het bos. We hadden graag een potje koffie gezet maar doordat de regen met bakken uit de lucht komt, besluiten we dit niet te doen. Onderweg komen we slechts enkele andere hikers en mountainbikers tegen. We hebben goede gesprekken met elkaar en de kilometers glijden gestaag onder onze voeten door. Door de hoogte verschillen is het best zwaar en we passen de snelheid aan elkaars tempo. Zo kunnen we elkaar goed in de gaten houden, bij Hiker Online gaat het ons tenslotte niet om de prestatie maar om het gezamenlijk optrekken en de gezelligheid.

We lopen een kort stuk langs de Ourthe en zien dat het water in de Ourthe inmiddels een flink stuk hoger staat. We hoeven ons dus geen zorgen te maken voor de kajaktocht van zondag. Tijdens de laatste kilometers van de tocht stopt de regen en breekt ineens het zonnetje door. Heerlijk! We passeren nog een punt met een prachtig zicht op de Ourthe en stoppen uitgebreid voor paar mooie foto’s. Ook een selfie voor het thuisfront mag niet ontbreken. Terug in La Roche-en-Ardenne bezoeken we de lokale pizzeria, genieten van onze pizza en praten na over de mooie wandeling van vandaag.

Zondagochtend staan we op met een zonnetje. Wat een verschil met gisteren: een prachtige dag voor de geplande kajaktocht. We wandelen naar de opstapplaats in het centrum van La Roche-en-Ardenne waar de kajaks al klaar liggen. De medewerker van BPO Sport Events begroet ons vriendelijk en geeft ons de noodzakelijke instructies. We hijsen de kajaks in het water en binnen no-time zijn we al peddelend op weg naar Hampteau. Het is even wennen aan de stabiliteit van de kajak maar na 20 minuten voelen we ons vertrouwd. De Ourthe stroomt behoorlijk en kent daardoor leuke maar ook verraderlijke uitdagingen. We passeren diverse bruggen en genieten van de prachtige omgeving. Het is rustig en zonnig weer maar dit voorkomt niet dat er regelmatig water in de kajak komt. Beste spannend. Al met al is het een mooie tocht. Moe maar voldaan worden we door de organisatie teruggebracht naar La Roche-en-Ardenne. Terug bij de auto trekken we droge kleding aan bezoeken de lokale friterie. Na een welverdiende Belgische friet met mayo beginnen we aan onze terugreis naar Amstelveen. We kijken nu al weer uit naar onze volgende tocht in januari. Ook in de wintermaanden is het heerlijk om te gaan hiken. Ga je mee?

Hiker Online is een christelijk initiatief van twee enthousiaste hikers. Check onze website op www.hikeronline.nl.