De provincie Utrecht ligt centraal in Nederland. Utrecht heeft een heel gevarieerd landschap om in te wandelen. In het zuiden van de provincie heb je de polders van de Lopikerwaard en de uiterwaarden langs de rivieren. In het noordwesten van Utrecht liggen de veenweidegebieden van het Groene Hart. In het noorden heb je de recreatiegebieden de Vechtstreek en de Loosdrechtse plassen. In het oosten ligt het enige Nationale Park van Nederland’s kleinste provincie: de Utrechtse Heuvelrug. Kenmerkend voor de Utrechtse Heuvelrug is de stuwwal met heidevelden en stuifzanden.

Wandelroutes in Utrecht

In Utrecht liggen veel wandelroutes. Naast korte dagwandelingen zoals de NS-wandelroutes zijn er ook langeafstandswandelingen en streekpaden. Een paar bekende langeafstandswandelroutes door Utrecht zijn het Floris V-pad, Zuiderzeepad, en het waterliniepad. Utrecht heeft ook een eigen streekpad: het Utrechtpad.

Zeldertsepad
7 kmkm

Wandelen door de polder, over boerenland en langs de Grebbelinie in het buitengebied van Amersfoort. Ontdek het mooie buitengebied van Hoogland.

Vuylcoppad
8 kmkm

Ontdek het mooie buitengebied van Schalkwijk. Wandelen door weilanden, langs een lint van boerderijen en de forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Geniet van weidse uitzichten, de rust en ontdek de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Klompen aan, rugzak op en gaan. Ted van Keulen schreef een gedicht over de Blokhovense Polder. Lees hier het gedicht voor een impressie… Lees verder

Veen- en veldendijkpad
13 kmkm

Let op!: Vanwege werkzaamheden en diverse knelpunten is deze route gesloten. Wandelen door de polder, over boerenland en dijken. Ontdek het mooie buitengebied van Bunschoten-Spakenburg. Wandelen door het open polderlandschap van Eemland. Over boerenland en dijken. Klompen aan, rugzak op en gaan! Rondwandeling: Veen- en Veldendijkpad (13 km) Startpunt: VVV Bunschoten-Spakenburg, Oude Schans 90. Openbaar vervoer: Bushalte Broerswetering… Lees verder

Teylingenpad - Utrecht
16 kmkm

Ontdek het mooie buitengebied van Kamerik. Wandelen door de polder, over boerenland en langs de Kamerikse Nessen. Geniet van het veenweidegebied, het boerenland en de rust. klompen aan, rugzak op en gaan. Rondwandeling: Teylingenpad (16 km) Startpunt: TOP Oortjespad in Kamerik. Volg de borden TOP Oortjespad Openbaar vervoer: Bushalte Oortjespad of bushalte Teckopseweg Markering: Oranje markering in de vorm van… Lees verder

Stoutenburgerpad
10 kmkm

Ontdek het mooie buitengebied van Amersfoort en Leusden. Wandelen over boerenland, een historisch landgoed en langs beken in het buitengebied van Amersfoort en Leusden. Klompen aan, rugzak op en gaan! Rondwandeling: Stoutenburgerpad (10 km) Startpunt: Koetshuis Stoutenburg, Stoutenburgerlaan 4, 3835 PB Stoutenburg (Leusden) Openbaar vervoer: Bushalte Stoutenburgerlaan (niet op zondag). Andere mogelijkheden: vanaf Amersfoort CS: bus richting Leusden… Lees verder

Stoetwegenpad
11 kmkm

Ontdek het mooie buitengebied van Driebergen, Zeist en Bunnik. Wandelen door een oud agrarisch gebied, prachtig aangelegde parkbossen, over historische landgoederen en het jaagpad van de Kromme Rijn. Geniet van de Stichtse Lustwarande, een lint van landgoederen en buitenplaatsen, met grote diversiteit aan cultuur en natuur. Klompen aan, rugzak op en gaan! Kijk hier voor een impressie… Lees verder

Slagmaatpad - Utrecht
7 kmkm

Ontdek het mooie buitengebied van Bunnik en Houten. Wandelen over Fort bij Vechten, door een nieuw natuurgebied en over boerenland. Geniet van een afwisselende route zo dicht bij het stedelijk gebied. Klompen aan, rugzak op en gaan. Rondwandeling: Slagmaatpad (7 km) Startpunt: TOP Fort bij Vechten, t.o. parkeerplaats Achterdijk 21, Bunnik Opstappunt: Parkeerplaats Binnenweg, Houten Openbaar vervoer: Bushalte Oud… Lees verder

Schutpad- Utrecht
3,5 kmkm

Rondwandeling: Schutpad Twee rondwandelingen: Linksom (3,5 km) en rechtsom (2,5 km) Markering: Rode en blauwe markeringen in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen. Informatiepaneel: Bij het startpunt aan de Leusbroekerweg tegenover huisnr. 11 staat een informatiepaneel Brochure: Van het Schutpad is geen brochure beschikbaar…. Lees verder

Overlangbroeksepad
10 of 11 kmkm

Wandelen over landgoederen, door essenhakhoutbosjes en houtwallen. Ontdek het mooie buitengebied van Wijk bij Duurstede en Leersum. Wandelen door het gebied van overgangen: het rivierenlandschap van de Kromme Rijn, het coulissenlandschap van de Langbroekerwetering en het kampenlandschap van de Utrechtse Heuvelrug. Klompen aan, rugzak op en gaan. Wandeling: Overlangbroeksepad (10 of 11 km). Let Op: Dit… Lees verder

Oudenhorsterpad
7,5 kmkm

Wandelen over landgoederen, boerenerven en langs beken in de Gelderse Vallei. Ontdek het mooie buitengebied van Woudenberg en Scherpenzeel. Wandelen op de grens van Gelderland en Utrecht. Door het agrarisch gebied, over landgoederen, boerenerven en langs beken. Klompen aan, rugzak op en gaan. Rondwandeling: Oudenhorsterpad (7,5 km) Startpunt Oudenhorsterpad: Partycentrum Schimmel, Stationsweg Oost 243, Woudenberg Openbaar vervoer: Bushalte… Lees verder

Provincies

Tijdschrift voor wandelaars

wandelmagazine-abbo-afbeeld

Wandelmagazine is hét wandeltijdschrift van Nederland voor nieuwsgierige wandelaars.Vier keer per jaar kunt u dit mooie magazine ontvangen al voor € 21,50 (i.p.v. €28,50) en u krijgt twee cadeaus!

Ja, ik wil graag 4x per jaar wandelinspiratie

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief