Wandelen in Zuid-Limburg: langs de Geul

De Geul is een smalle kronkelige rivier met zo’n 130 zijbeken, die vanuit de Ardennen door het Land van Herve en Zuid-Limburg stroomt en boven Maastricht uitmondt in de Maas. Tussen Epen en Mechelen vind je het door Natuurmonumenten beheerde Geuldal, een 80 hectare groot natuurgebied in een diep uitgesleten dal met vergezichten. Je kunt hier schitterend wandelen in Zuid-Limburg, met onderweg on-Nederlands aandoende uitzichten.

Tekst en foto’s: wandelingen.info

Routebeschrijving

De wandeling gaat van start aan de rand van het toeristische dorp Epen, langs de weg naar Vijlen. Onderweg passeer je regelmatig de typisch Limburgse draaihekjes, Stiegelkes genoemd. Ga door het draaihekje het kerkenpad op richting de watermolen. Watermolen, Geuldal, Zuid-Limburg. Gedurende het eerste deel van de wandeling volg je de route die wordt gemarkeerd met twee blauwe streepjes op een wit vlak. Je komt langs de Terzietenbeek en gaat even verderop via een bruggetje de Geul over. De Terzietenbeek is een van de vele zijbeken die de Geul voedt. Steek de binnenplaats van de molen schuin over en ga linksaf, opnieuw via een draaihekje, tussen het bakhuisje en het waterrad de wei in. Sla aan het eind van de wei rechtsaf (dus niet door het draaihekje) en loop omhoog. Houd de meidoornheg daarbij links. Ga enkele meters na het eind van de wei rechtsaf door een draaihek in de heg. Vervolg je weg door de volgende wei en houd de heg nu aan je rechterhand. Steek in de bocht van de heg naar rechts zelf recht de wei over en verlaat de wei aan de overkant door een draaihekje. Volg een smal pad over grote stenen. Vakwerkhuizen in Camerig, Zuid-Limburg. Na een hekje kom je uit op een holle weg.

geuldal-watermolen

Je verlaat hier de blauwe streepjesroute (die rechtsaf gaat). Sla hier linksaf, een stijgend pad, gemarkeerd met blauwe paaltjes. Na enige tijd loop je Camerig binnen, een mooi gelegen dorp met oude, meest witte vakwerkhuizen. Ga in het dorp bij het veldkruis met de vier beuken rechtsaf en loop tussen vakwerkhuizen en boerderijen het dorp door. De weg buigt naar links, om een kastanjeboom heen bij een klein huisje met nummer 1a. Ga vijftig meter verderop via een draaihekje rechtsaf de heg door. Je loopt nu door de Belletboomgaard, een hoogstamboomgaard van het Limburgs Landschap, met prikkeldraad aan beide zijden van het pad. De routemarkering is nu: twee groene strepen op een wit vlak. Sla in de volgende wei schuin rechtsaf (er is geen pad) en loop langs een poel schuin naar beneden. Je komt uit bij seismologisch KNMI-station Heimansgroeve.

Wandelen in Zuid-Limburg: zinkviooltjes en gerotte urine
De Geul heeft niet zo’n schoon verleden. Belgische zink- en loodmijnen loosden hun afval op het water, wat zelfs een ‘zinkflora’ tot gevolg had. Er bloeien in het gebied zinkviooltjes en zinkboerenkers. Ook de watermolen loosde vroeger afval op de Geul. Geweven stoffen werden er bewerkt tot viltig laken en daarvoor werd onder meer ranzige boter en gerotte urine gebruikt.

geuldal-camerig

Loop rechts om het KNMI-station heen en vervolg je pad links door een draaihekje. Je hebt hier een mooi uitzicht op het dal recht onder je. Daal even verderop af, steek een smalle beek over, ga direct rechtsaf (waarbij je de gemarkeerde route verlaat) en houd het water van de sterk meanderende Geul aan je linkerhand. Steek na enige tijd via een bruggetje de Geul over en loop langs heggetjes door naar een verharde weg. Ga hier rechtsaf en tegenover een weg van links (Smidsberg) door een draaihekje rechts een pad op, dat opnieuw langs de watermolen voert. Volg dit pad tot het eindpunt tegenover Herberg de Smidse.

Kijk voor meer informatie op wandelingen.info.