Halloween: Wandelen op de Sallandse Heuvelrug

De mistflarden die vaak tussen die jeneverbesstruiken hangen, werden vroeger nog wel eens aangezien voor ‘Witte Wieven’, vooral door wie te diep in het glaasje had gekeken. Witte Wieven zijn mythische vrouwelijke wezens: ze worden vaak in verband gebracht met heksen, feeën of elfen. Misschien dat jij ze tijdens Halloween kunt ontdekken. Alleen de natuur van de Sallandse Heuvelrug, is al een bezoekje waard.

Neem kinderen liever niet al te laat mee op pad. Stel dat je de witte wieven ontdekt… Uit de overlevering van de oude verhalen blijkt dat de Witte Wieven aan het begin van de avond en voor jonge mensen onder de 13 levensjaren, nog wat milder zijn.

Routebeschrijving dagwandeling Sallandse Heuvelrug

Salland met in het midden de Sallandse Heuvelrug. Bron: vakantiehuisjeoverijssel.nl

Bestaande dagwandelingen in het gebied zijn: Van Hellendoorn naar Holten of vice versa over het (25-jarige!) Pieterpad, 15 km, volg de wit-rode markering; NS wandeling Holterberg van Nijverdal naar Holten, 14 km, wit-rode markering van het Pieterpad; NS wandeling Ligtenbergerveld van Rijssen naar Holten, 16 km, wit-rode markering van het Marskramerpad.

Van Holten naar Nijverdal via het wandelnetwerk (20 kilometer):

Verlaat station Holten aan de achterkant (paal M69) en volg de zandweg met de wit-rode markering omhoog tot knooppuntpaal M55. Deze fraaie beukenlaan is ook een deel van het Wereldtijdpad. Bij de paal kunt u RA om een bezoek te brengen aan de Canadese begraafplaats. De route gaat echter naar links, naar het Natuurdiorama; hier ook horeca. Blijf de wit-rode markering van het Marskramerpad volgen, wordt Numendalwandeling, tot paal M46. Daar LA rode pijlen tot M44. LA blauwe pijlen rond natuurreservaat tot M48. Hier RA, de wit-rode markering verlaten en gele pijltjes volgen (bospad) tot M22. RA geel tot M23, LA rood tot M21, hier RD (paarse pijltjes). Het pad langs de hei maakt een haakse bocht naar links, kort daarna is er rechts een pad met bordje Sprengenberg. Hier kun je buiten het broedseizoen dwars over de heide lopen. RA pad omhoog tot T-splitsing, LA pad steeds blijven volgen tot bosrand, RD route met oranje pijltjes zigzaggend door bos volgen tot F75. (Alternatief in broedseizoen: paars volgen tot M18, RA weg volgen tot M15, RA oranje pijltjes zigzaggend door bos volgen tot F75.) Bij knooppunt F75 RA groen volgen tot F79, RD paars tot F80, RA rood (stukje hei), daarna via F83 en F82 weer door bos tot F86. Maak hier een lusje (blauw) naar uitzichtpunt G81. Ga terug en blijf de blauwe route volgen tot F95 = bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer en horeca. Vandaar is het nog een half uurtje naar NS Nijverdal.

Kaarten

Tijdschrift voor wandelaars

wandelmagazine-abbo-afbeeld

Wandelmagazine is hét wandeltijdschrift van Nederland voor nieuwsgierige wandelaars.Vier keer per jaar kunt u dit mooie magazine ontvangen al voor € 21,50 (i.p.v. €28,50) en u krijgt twee cadeaus!

Ja, ik wil graag 4x per jaar wandelinspiratie

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief